UNESCO:n raportti: köyhyys näkyy sekä kouluissa että kotona, lapset eriarvoisessa asemassa

Sosiaalinen eriarvoisuus vaikuttaa merkittävästi lasten koulunkäynnin laatuun ja asettaa näin suuren haasteen YK:n pyrkimyksille tarjota yhdenvertainen peruskoulutus kaikille maailman lapsille vuoteen 2015 mennessä. Näin todetaan YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO:n 28. toukokuuta julkaisemassa raportissa.

Raportti, joka laadittiin 7 600 koulussa ja 11:ssä latinalaisen Amerikan, Aasian ja Pohjois-Afrikan maassa tehdyn tutkimuksen perusteella, paljastaa kaupunki- ja maaseutukoulujen välillä vallitsevan merkittävän resurssien epäsuhdan. Lisäksi tutkimusaineisto osoittaa, millä tavoin sosiaalinen eriarvoisuus vaikuttaa lasten opiskelumahdollisuuksiin. "Mitkään maat - elintasosta riippumatta - eivät ole immuuneja tämäntyyppiselle eriarvoisuudelle", UNESCO:n tilastotietoyksikön johtaja Hendrik van der Pol sanoo.

Raportin mukaan Intian kyläkouluista vain 27 prosentissa on sähkö, kun kaupungeissa olevista kouluista sähköä käyttää 76 prosenttia. Lisäksi vain noin puolessa maaseutukouluista on riittävä määrä tyttöjen saniteettitiloja, ja alle 4 prosentissa kouluista on puhelin.

Perussa alle puolessa kyläkouluista on sähköt, kirjasto tai tyttöjen ja poikien saniteettitilat. Kaupunkialueilla sähköä saavat puolestaan miltei kaikki koulut, ja 65 prosentissa on saniteettitilat ja 74 prosentissa kirjasto.

Kyläkoulut ovat myös useammin korjauksen tarpeessa. Brasiliassa maaseudulla sijaitsevien koulujen oppilaista puolet opiskelee huonokuntoisissa luokkahuoneissa. Urbaanialueilla vastaava luku on alle 30 prosenttia.

Tutkimuksessa havaittiin eroja myös vanhemmilta odotettujen rahalahjoitusten suuruudessa. Tunisiassa 1/3 vanhemmista pyydettiin maksamaan oppikirjoista; Argentiinassa ja Intiassa vastaavat luvut olivat 24 ja 10 prosenttia. Vain Sri Lankassa lähestulkoon kaikki oppilaat saivat kirjansa ilmaiseksi.

"On häiritsevää, että kouluilla on käytössään eri määrä resursseja riippuen siitä, missä ne sijaitsevat. Mutta se on vain yksi osa totuutta", toteaa Yanghong Zhang, yksi UNESCO:n raportin kirjoittajista. "Koulujen välillä vallitseva resursseihin liittyvä epätasa-arvo on yhteydessä oppilaiden sosiaalis-taloudelliseen asemaan. Itse asiassa nämä lapset ovat kaksinkertaisessa vaarassa kärsiessään köyhyydestä sekä kotona että koulussa."

Tutkimuksen mukaan vähäosaisten lasten kouluissa työskentelevät opettajat ja rehtorit raportoivat useammin oppilaiden matalammasta motivaatiosta ja käytösongelmista. Nämä opettajat olivat yleisesti ottaen myös kollegojaan tyytymättömämpiä palkkoihinsa, vanhempien antamaan tukeen, ryhmäkokoihin sekä tarjolla oleviin opiskelumateriaaleihin.

UNESCO:n suunnittelema tutkimus toteutettiin Argentiinassa, Brasiliassa Chilessä, Intiassa, Malesiassa, Paraguayssa, Perussa, Filippiineillä, Sri Lankassa, Tunisiassa ja Uruguayssa.

Lähde:

Poverty reflected in children's schools as well as in the home - UN report