UNESCO loi lukutaitoon tähtäävän vihkosen

22.4.2010

UNESCO:n alainen koulutusinstituutti IIEP (International Institute for Education Planning) on julkaissut vihkosen, joka sisältää erilaisia keinoja lukutaidon kehittämiseen. Englannin- ja ranskankielinen vihko on lähetetty lukutaidottomuudesta kärsivien maiden hallituksille.

"Lukutaito on keskeinen edellytys modernissa maailmassa elämiselle. Lukutaito on ihmisoikeus. Se on avain monen kehitystavoitteen saavuttamiselle. Sitä oikeastaan tarvitaan kaikissa niissä", IIEP:n johtaja Mark Bray toteaa.

Yksi YK:n vuonna 2000 asettamista vuosituhattavoitteista tähtää peruskoulutuksen ulottamiseen kaikkialle maailmaan vuoteen 2015 mennessä. Se edistäisi merkittävästi ihmiskunnan lukutaitoa.

Vuonna 2008 julkaistun raportin mukaan lukutaidottomia aikuisia on yhteensä 774 miljoonaa. Vuosikymmentä aiemmin lukema oli 864 miljoonaa.

"Kehitystä on tapahtunut ympäri maailman, mutta Kiinaa lukuunottamatta tämä kehitys on ollut hyvin hidasta. Lukutaidon opettamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, eteläisessä Aasiassa ja muutamissa arabimaissa. Muutoin lukutaidottomuuden ongelma säilyy suurena ja se puolestaan vaikeuttaa monien yhteiskunnallisten epäkohtien poistamista", sanoo vihkon päätoimittaja Francoise Caillods.