UN Womenin pääjohtaja vierailulla Suomessa: Naisten johtajuutta tuettava voimakkaasti

20.11.2011

YK-järjestelmän uuden tasa-arvojärjestön UN Womenin tuore pääjohtaja, alipääsihteeri Michelle Bachelet vieraili Suomessa 9.-11. lokakuuta. Bachelet tapasi vierailunsa aikana paitsi Tasavallan presidentti Tarja Halosen, myös joukon muita naisvaikuttajia ja kansalaisjärjestöjen edustajia.

YK-liitto osallistui Chilen entisen presidentin ja YK:n alipääsihteerin Michelle Bacheletin kunniaksi järjestettyyn aamiaistilaisuuteen 11. lokakuuta Helsingissä. Vanhalla Raatihuoneella järjestetyn tapaamisen oli koonnut Suomen UN Women ja sitä emännöivät järjestön puheenjohtaja Helena Ranta sekä Helsingin varakaupunginjohtaja Tuula Haatainen.

Bachelet puhui tapaamisessa innostuneesti haasteestaan UN Womenin keulakuvana. Bachelet valittiin virkaan vuosi sitten, kun järjestö aloitti toimintansa. Toista kertaa Suomessa vieraileva entinen chileläispresidentti tunnusti heti alkuun suomalaisnaisten uraauurtavan työn tasa-arvon saralla.

"Suomi on johtanut naisten oikeuksien kehitystä maailmalla. Ajatelkaa, Sveitsissä naiset saivat äänioikeuden vasta 25 vuotta sitten", Bachelet muistutti.

Bachelet toimi Chilessä ensimmäisenä eteläamerikkalaisena naisena terveys- ja puolustusministerinä.

Naisten johtajuutta tuettava enemmän

Alipääsihteerin asema YK:n rakenteissa tarkoittaa sitä, että Bachelet kuuluu YK:n pääsihteerin johtoryhmään. Johtoryhmä puolestaan linjaa koko sihteeristön toiminnan.

Pääsy johtoryhmään kuvastaa Bacheletin mukaan sitä muutosta, joka YK:n tasolla on tapahtumassa. YK:n tuleekin hänen mukaansa viestiä, että järjestö 'toimii käytännössä kuten opettaa' ja että naisten oikeudet ovat yhtä tärkeitä kuin  muutkin asiat, joiden parantamiseksi YK työskentelee. Hän korosti, että 'naisten asiat' eivät koske vain terveyttä, perhettä tai koulutusta, vaan naisten potentiaali tulee päästää irti myös johtamisessa.

Vaikka naiset kohtaavat edelleen paljon vaikeuksia eri puolilla maailmaa, olisi naisten laajempi kontribuutio yhteiskunnille todella merkittävä. Bachelet muistutti, että pelkästään taloudellisten syiden takia olisi hyödyllistä, että naisia saataisiin enemmän päätöstentekijöiksi.

"Mitä paremmat oltavat naisilla on, sitä paremmin myös talous voi", Bachelet summasi.

Prioriteetteina talous, politiikka, kotiväkivalta ja 1325

UN Womenin alipääsihteeri linjasi puheenvuorossaan järjestönsä toiminnan prioriteetit. Näitä ovat naisten taloudellinen voimaannuttaminen, poliittisen edustuksen vahvistaminen, kotiväkivaltaa vastaan taisteleminen ja päätöslauselma 1325:n ('Naiset, rauha ja turvallisuus') toimeenpanon edistäminen maailmanlaajuisesti.

Bachelet muistutti, että esimerkiksi naistoimitusjohtajia on edelleen todella vähän, jopa Yhdysvaltojen kaltaisessa maassa. Naiset ovat kuitenkin hyviä yrittäjiä ja taloudenpitäjiä, ja naisten tuloista suurempi osa päätyy perheen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Samalla tavoin bruttokansantulo kasvaa, kun naisten ja miesten välinen tasa-arvo kasvaa. Naiset tekevät kuitenkin edelleen paljon 'näkymätöntä, ilmaista työtä'.

Bachelet totesi puheenvuorossaan myös, että valitettavasti naiset ja lapset kärsivät usein eniten maailman konflikteista. Alipääsihteeri viittasi kuuluisaan 1325-päätöslauselmaan painottamalla, että naisia ei tulisi kuitenkaan nähdä vain uhreina, vaan etenkin rauhanrakentajina. YK:n jäsenmaiden velvollisuus on panna toimeen ne toimet, joista on kansainvälisissä sopimuksissa sovittu. Alipääsihteeri myönsi, että totuus on kuitenkin usein karumpi - yli 115 valtiolla on lakeja kotiväkivaltaa vastaan, mutta silti ongelma on globaalisti nähtynä laaja.

Haasteita UN Womenilla on siis riittämiin, mutta Michelle Bachelet vakuutti määrätietoisuuttaan. Hän painotti, että maailman naiset tarvitsevat hyviä esimerkkejä siitä, että naisille annettu valta kannattaa yhteiskunnan kaikkia jäseniä. Hänen mukaansa on siksi tärkeää, että naisille annetaan heille kuuluvat oikeudet ja arvo.

"Olen optimistinen. Tämä vuosisata on naisten ja tyttöjen".

UN Women yhdisti neljä tasa-arvotyötä tekevää YK-toimijaa

Tämän vuoden tammikuussa toimintansa aloittaneen UN Womenin perustamisen taustalla oli tarve tehostaa YK:n tasa-arvotyötä ja poistaa siitä päällekkäisyyksiä. UN Women syntyi neljän YK:n tasa-arvotoimijan sulautuessa yhteen; YK:n naisten aseman edistämistä käsittelevä yksikön (DAW), YK:n naisten kehitysrahaston (UNIFEM), YK:n kansainvälisen tutkimus- ja koulutusinstituutin naisten aseman parantamiseksi (INSTRAW) sekä YK:n tasa-arvoasioiden ja naisten aseman edistämisen erikoisneuvonantajan toimiston (OSAGI) fuusioiduttua.

UN Women