Tytti Tuppuraisesta YK-liiton puheenjohtaja

Tytti Tuppurainen

SDP:n oululainen kansanedustaja Tytti Tuppurainen on valittu YK-liiton syyskokouksessa liiton uudeksi puheenjohtajaksi kaudelle 2018–2019.

”Yhdistyneiden kansakuntien arvot ja kansainvälisen yhteistyön periaatteet kaipaavat tukea jäsenvaltioilta ja ennen kaikkea kansalaisilta. YK-liitto kokoaa YK:n periaatteisiin sitoutuneet toimijat ja kansalaiset – eli kaikki YK:n ystävät Suomessa – mukaan työhön kansainvälisen yhteistyön ja ihmisoikeuksien puolesta”, sanoo Tuppurainen.

”YK:n ihmisoikeusjulistus ja siihen perustuvat sopimukset eivät ole enää loukkaamattomia edes länsimaiden poliitikkojen puheissa. Suuntaus on huolestuttava. Monenkeskinen, sääntöperusteinen kansainvälinen yhteistyö lujittaa rauhaa ja vakautta, ja sen puolesta on nyt kamppailtava”, hän lisää.

Toista kauttaan kansanedustajana toimiva Tuppurainen on ollut YK-liiton varapuheenjohtaja vuosina 2016–2017. Eduskunnassa hän on suuren valiokunnan 2. varapuheenjohtaja sekä maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen.

Kaksivuotiskaudelle 2017-2018 valitut hallituksen jäsenet:

Puheenjohtajisto:
Tytti Tuppurainen (pj)
Sanna Hämäläinen, Kansallinen sivistysliitto (varapuheenjohtaja)
Santeri Lampi, Maaseudun sivistysliitto (varapuheenjohtaja)

Varsinaiset jäsenet:
Hanna Hyyryläinen, Tuhatkunta
Reetta Paukkunen, Suomen Keskustanuoret
Johanna Kelhu, Sadankomitea
Maria Nyroos, Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS
Lauri-Adam Korvenmaa, Helsingin YK-nuoret

Varajäsenet:
Ilpo Laitinen, Kansallinen lastenliitto
Emmi Paajanen, Keskustan Opiskelijaliitto
Hanna-Marilla Zidan, Vasemmistonuoret
Henrik Haapajärvi, Ammattiliitto Pro
Juho Mäki-Lohiluoma, Eurooppanuoret

Hallituskauttaan jatkavat, vuonna 2016 kaksivuotiskaudelle 2017-2018 valitut hallituksen jäsenet:

Varsinaiset jäsenet:

Mikkel Näkkäläjärvi, Demarinuoret
Bicca Olin, FSS
Ritva Semi, OAJ
Janette Sorsimo, Suomen YK nuoret
Kirsti Kujanpää, Rauhanturvaajat

Varajäsenet:
Henrik Wickström, Svensk Ungdom
Jani Kykkänen, Sosiaalidemokraattiset Opiskelijat
Pia Björkbacka, SAK
Jekaterina Pääkkönen, FinMUN
Annakaisa Tikkinen, Suomen Partiolaiset

Kuvassa Suomen YK-liiton puheenjohtajisto. Vasemmalta: Sanna Hämäläinen, Tytti Tuppurainen ja Santeri Lampi.