Turvallisuusneuvoston uudistusta koskeva raportti valmis

Jäsenmaiden välisiä keskusteluja turvallisuusneuvoston uudistamisesta johtaneet Heraldo Munoz (Chile) ja Christian Wenaweser (Liechtenstein) luovuttivat raporttinsa yleiskokouksen puheenjohtajalle Haya Rashed Al Khalifalle. Raportissa suositellaan turvallisuusneuvoston jäsenmaiden lukumäärän lisäämistä.

Aiemmin tänä keväänä viiden neuvottelijan joukko pohti turvallisuusneuvoston uudistamista ja he jättivät huhtikuussa oman selontekonsa Al Khalifalle. Kyseisessä raportissa esitettiin useita näkemyksiä ja ehdotuksia reformista ja moninaisuus hämmensi osaa jäsenmaista. Nyt julkaistu raportti järjestelee ehdotukset selkeämmin, jotta niistä voidaan keskustella käytännön tasolla.

Munozin ja Wenaweserin raportti ei suosittele tiettyä kokoa laajennetulle turvallisuusneuvostolle, eikä tiettyä aikajaksoa maiden vaihtumiselle. Raportin mukaan seuraavaksi on siirryttävä hallitustenvälisiin neuvotteluihin, eikä jatkaa yleisiä konsultaatioistuntoja. Uudistamiseen on otettava välittäjämäinen lähestymistapa. Turvallisuusneuvostoon voitaisiin ottaa uudenlainen ryhmä maita, joiden jäsenyys voisi olla pitkäaikainen ja vaihtuva. Tarkempia jäsenyyskauden pituuksia ja paikkojen maantieteellistä jakautumista käsitellään tulevissa neuvotteluissa.

Puheenjohtaja Al Khalifan edustaja sanoi hallitustenvälisten neuvottelujen olevan seuraava askel, jotta uudistus etenisi. Heinäkuun 19. päivänä YK:n jäsenmaat voivat kommentoida ja esittää näkemyksiään raportin osalta sekä kertoa valmiuksistaan hallitustenvälisiin neuvotteluihin.

Linkki englanninkieliseen raporttiin