Tulitauko Syyriassa huteralla pohjalla

YK:n ja Arabivaltioiden liiton yhteinen erityisedustaja Syyrian kriisissä Lakhdar Brahimi pyysi viime viikolla Teheranissa apua tulitauon saavuttamiseksi muslimien pyhän juhlan 'Id Al-Adha'n ajaksi. Nelipäiväisen, islamin pyhimpiin kuuluvan juhlapyhän aikaan sijoittuvan tulitauon tarkoituksena on saada aikaan otollinen ympäristö rauhanrakentamisen alkuunsaamiseksi.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon ja Arabivaltioiden liiton pääsihteeri Nabil El Araby vetosivat Syyrian sisällissodan kaikkiin osapuoliin Brahimin suunnitelman tueksi, ja pyysivät myös kansainvälistä yhteisöä tukemaan tulitaukoa.

YK:n tiedottaja Martin Nesirky sanoi YK:n uutistilaisuudessa New Yorkissa YK:n ymmärtävän että osapuolet eivät luota toisiinsa, ja että lopputulos on vielä hämärän peitossa. "Toivomme, että aseet hiljenevät Syyrian kansalaisille, jotta he voivat viettää pyhää rauhassa ja hiljaisuudessa." Jos niin käy, YK:n humanitaariset työntekijät ja Syyrian punainen puolikuu ovat varautuneet viemään humanitaarista apua alueille, jonne ei ole päässyt sotimisen takia.

Syyrian armeija on ilmoittanut suostuvansa tulitaukoon varauksella. Se on sanonut reagoivansa, jos kapinalliset hyökkäävät tai pyrkivät lujittamaan asemiaan. Osa kapinallisjoukoista on sanonut noudattavansa tulitaukoa.

YK:n arvioiden mukaan yli 20 000 ihmistä (pääosin siviilejä) on kuollut Syyriassa viimeisen 20 kuukauden aikana. 2,5 miljoonaa syyrialaista on kiireisen humanitaarisen avun tarpeessa ja yli 340 000 pakolaista on siirtynyt rajan yli Syyrian naapurimaihin.