Tervetuloa HanaForum-seminaariin: Onko pohjoismainen yhteistyö YK:ssa vaakalaudalla?

Jäsenmaiden liput liehuvat YK:n päämajan rakennuksen edustalla New Yorkissa. Kuva: UN Photo

Suomen YK-liitto ja Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus järjestävät perjantaina 13.9. klo 13.45 alkaen HanaForum-seminaarin, joka käsittelee pohjoismaisen yhteistyön tulevaisuutta YK:ssa. Seminaarin pääpuhujia ovat ulkoministeri Erkki Tuomioja sekä Ruotsin valtiopäivien ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Urban Ahlin.

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille, mutta vaatii rekisteröitymisen. Ohjelma ja ohjeet rekisteröitymiseen löytyvät alta.

Onko pohjoismainen yhteistyö YK:ssa vaakalaudalla?

Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Hanasaarenranta 5, Espoo
Perjantai 13.9.2013 klo 13.45–16.15

Syyskuussa alkavalla YK:n 68. yleiskokouskauden keskeisenä tehtävänä on vuoden 2015 jälkeisten kestävän kehityksen tavoitteiden määrittely. Suomi ja muut Pohjoismaat ovat tukeneet rauhan ja turvallisuuden ulottuvuuden sisällyttämistä valmisteilla olevaan vuosituhattavoitteiden jälkeiseen ohjelmaan.

Suomi on pyrkinyt YK-politiikassa perinteisesti aktiiviseen yhteistyöhön muiden Pohjoismaiden ja Euroopan Unionin kanssa. Turvallisuusneuvostokampanja ja muiden Pohjoismaiden viimeaikaiset tappiot tärkeissä YK-vaaleissa antavat kuitenkin aihetta arvioida uudelleen alueellisen yhteistyön roolia globaalipolitiikassa.

Seminaarissa keskustellaan Pohjoismaisesta yhteistyöstä ja mahdollisuuksista tehdä yhtenäisempää YK-politiikkaa EU-tasolla. Saavatko aikamme pohjoismaiset arvot laajempaa tukea, vaikka se ei heijastu vaalituloksiin? Onko Ruotsilla paremmat mahdollisuudet tulla valituksi turvallisuusneuvostoon? Miten muutoin voidaan kasvattaa vaikutusmahdollisuuksiamme? Tiivistetäänkö edelleen Pohjoismaista ja EU:n yhteistyötä ja koordinaatiota vai tulisiko liittolaisia etsiä muualta?

Puheenjohtaja: Johanna Sumuvuori, Kansalaisjärjestöjen konfliktiehkäisyverkosto KATU

13.45 Tervetuloa
Kai Jaskari, ohjelmajohtaja, Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus Ilkka Kantola, varapuheenjohtaja, Suomen YK-liitto

14.00 Läheisempi yhteistyö lisää pohjoismaiden vaikutusvaltaa YK:ssa
Erkki Tuomioja, ulkoasiainministeri

14.30 Onko pohjoismainen tavaramerkki menettänyt hohtonsa?
Urban Ahlin, varapuheenjohtaja, Ulkoasianvaliokunta, Ruotsin eduskunta

15.00–16.00 Paneelikeskustelu
Suurlähettiläs Mohammed Ariad, Marokon suurlähetystö
Erkki Tuomioja, ulkoasiainministeri
Urban Ahlin, varapuheenjohtaja, Ulkoasianvaliokunta, Ruotsin eduskunta

Seminaarin kieli on englanti.

Osallistuminen on maksutonta mutta edellyttää ilmoittautumista etukäteen. Aiemmista tiedoista poiketen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen ei aikataulusyistä osallistu paneeliin.

Ilmoittautumiset Hanasaaren kotisivulla www.hanaholmen.fi viimeistään 9.9.

Järjestäjät: Suomen YK-liitto ja Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus.

Lisätiedot: Suomen YK-liitto, toiminnanjohtaja Helena Laukko, helena.laukko [ät] ykliitto.fi, 040-5560488
Hanasaari, apulaisohjelmajohtaja Tina Räihä, tina.raiha [ät] hanaholmen.fi, 040-5636846

fn_hanaforum_svenska.pdf un_hanaforum_english.pdf