Talouskriisi vaarantaa ihmisoikeudet ja kehitystavoitteiden toteutumisen

YK:n ihmisoikeusneuvosto korosti 23. helmikuuta antamassaan päätöslauselmassa, että yhä paheneva maailman talous- ja rahoituskriisi vaarantaa ihmisoikeudet ja estää vuosituhattavoitteiden toteutumista. Lauselma hyväksyttiin 31 äänellä; 47-jäsenisestä neuvostosta 14 pidättäytyi äänestämästä.

Neuvoston päätöslauselmassa muistutettiin, että maailmanlaajuinen taantuma ei poista hallitusten velvollisuutta edistää ihmisoikeuksia. Lauselmassa vedottiin kansainväliseen yhteisöön, jotta se loisi haavoittuvimpien ja vähävaraisimpien ryhmien tukemiseksi tarkoitettuja sosiaalisia turvaverkkoja.

Lisäksi neuvosto totesi, että kehittyvien maiden osallisuuden lisäämiseksi pitäisi kehittää oikeudenmukainen, läpinäkyvä ja demokraattinen kansainvälinen kauppajärjestelmä. Neuvoston mukaan avoin, tasa-arvoinen ja syrjimätön monenkeskinen järjestelmä vauhdittaisi kehitystä ja edistäisi kaikkien ihmisten ihmisoikeuksien toteutumista.

Viime viikolla YK:n ihmisoikeusneuvostolle pitämässään puheessa YK:n ihmisoikeusvaltuutettu Navi Pillay niin ikään korosti, että maailman talouskriisin seuraukset kohdistuvat kovimmin juuri maailman vähäosaisimpiin. Hän kehotti valtioita ja yritysmaailmaa varmistamaan, etteivät niiden toimintatavat vaaranna ihmisoikeuksia.

Pillay kannusti valtioita myös kiinnittämään huomiota siihen, ettei niiden kansallinen talouspolitiikka leikkaa vähävaraisille tarjolla olevien peruspalveluiden ja sosiaaliturvamekanismien määrää.

"Ihmisoikeusnäkökulman huomioiminen edistää ratkaisujen kestävyyttä keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä", ihmisoikeusvaltuutettu korosti. Maailmanlaajuinen talouden alamäki tulee vaikuttamaan negatiivisesti esimerkiksi puhtaan veden, perusterveydenhuollon, koulutuksen ja ruoan saavutettavuuteen.

Naisten, lasten ja eri vähemmistöryhmien oikeuksien lisäksi ihmisoikeusvaltuutettu muistutti huonon taloustilanteen voivan lisätä myös muukalaisvihaa erityisesti maahanmuuttajia ja siirtolaisia kohtaan. “Lama saattaa kasvattaa muukalaisvihamielistä mielialaa, lisätä syrjiviä käytäntöjä tai jopa siirtolaisia ja heidän perheitään vastaan kohdistettuja hyökkäyksiä", Pillay totesi.

Pillayn mukaan kriisin negatiiviset vaikutukset tulevat näkymään suhteettoman suurina kehittyvissä ja vähiten kehittyvissä maissa.

Lähteet:

Global economic downturn imperils human rights

Global recession threatens human rights of poorest, warns UN rights chief