Talous- ja ruokakriisi uhkaavat vuosituhattavoitteiden toteutumista

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon esitteli 6.7.2009 vuosituhattavoitteiden seurantaraportin, joka perustuu yli 20 YK-järjestelmän sisäisen ja ulkopuolisen järjestön tietoihin. Raporttia pidetään kattavimpana tähän asti julkaistuna kansainvälisenä arviona vuosituhattavoitteiden toteutumisen vaiheesta. Ban varoitti, että monista edistysaskelista huolimatta tavoitteiden saavuttamisessa on kokonaisuutena edistytty liian hitaasti. Talous- ja ruokakriisi vaikeuttavat tavoitteiden saavuttamista entisestään.

Vuonna 2008 korkeiksi kivunneet ruoan hinnat merkitsivät vakavaa takaiskua kahden vuosikymmenen ajan myönteisesti edenneelle maailmanlaajuiselle taistelulle nälkää vastaan. Lisäksi talouskriisi uhkaa pahentaa köyhyysongelmaa, kun miljoonat ihmiset joutuvat työttömiksi ja ajautuvat yhä haavoittuvampaan asemaan.

Vuosina 1990-2005 äärimmäisessä köyhyydessä eli alle 1,25 dollarilla päivässä elävien määrä laski 400 miljoonalla (1,8 miljardista 1,4 miljardiin). Vaikka globaalin talouslaman vaikutuksia ei vielä voida täysin arvioida, vuonna 2009 oletettavasti jopa 90 miljoonaa ihmistä enemmän elää äärimmäisessä köyhyydessä kuin mitä ennustettiin ennen talouskriisin puhkeamista.

Vuosituhattavoitteiden seurantaraportti tuo esiin myös myönteisiä kehityskulkuja: raportin mukaan selkeää edistystä on tapahtunut esimerkiksi HIV/AIDS:in ja malarian vastaisessa taistelussa, puhtaan juomaveden saatavuudessa sekä peruskoulutuksen saralla.

Ban muistutti, että oikeanlaiset politiikat yhdessä riittävän rahoituksen ja vahvan poliittisen sitoutumisen kanssa voivat saada aikaan vaikuttavia tuloksia. Hän kehotti länsimaita kunnioittamaan sitoumuksiaan erityisesti Afrikkaan suuntautuvan kehitysavun määrän kasvattamiseksi.

Seurantaraportti (englanniksi)