Tahtotiloista totta: EU globaalina suunnannäyttäjänä

Globaali rahoituskriisi on avannut uusia mahdollisuuksia YK:n ja kansainvälisten rahoituslaitosten uudistamiselle. Missä asioissa EU:n tulisi toimia suunnannäyttäjänä? Miten yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka vahvistaa EU:n roolia kansainvälisessä yhteistyössä? Tulisiko EU:n saada oma paikka YK:n turvallisuusneuvostosta? Jos EU:lla olisi hallussaan ylimääräiset 100 miljardia euroa, mihin rahat tulisi käyttää?

Tilaisuuden juontaa Euroopan parlamentin tiedotustoimiston päällikkö Pekka Nurminen. Kysymyksiin vastaavat poliittiset päättäjät ja eurovaaliehdokkaat eduskuntapuolueista.

Tilaisuus järjestetään tiistaina 28. huhtikuuta 2009 klo 16.00 - 18.30 Kansallismuseon auditoriossa (Mannerheimintie 34, 00100 Helsinki).

16.00 Kahvitarjoilu

16.15 Euroopan parlamenttivaalien esittely
Pekka Nurminen, Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimiston päällikkö

16.30 Tilaisuuden avaus
Jutta Urpilainen, Suomen YK-liiton puheenjohtaja

16.40 - 18.30 Vaalipaneeli
Pekka Nurminen, Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimiston päällikkö

Vaalikeskustelussa mukana

• Kokoomuksen varapuheenjohtaja Sampsa Kataja ja eurovaaliehdokas Pia Kauma
  • Keskustan varapuheenjohtaja Paula Lehtomäki ja eurovaaliehdokas Juha Iso-Aho
  • SDP:n eurovaaliehdokkaat Arja Alho ja Kimmo Kiljunen
  • Vihreiden eurovaaliehdokas Johanna Sumuvuori
  • Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja eurovaaliehdokas Annika Lapintie ja eurovaaliehdokas Anna Mikkola
  • RKP:n varapuheenjohtaja Nils Torvalds ja eurovaaliehdokas Charly Salonius-Pasternak
  • Kristillisdemokraattien puoluesihteeri ja eurovaaliehdokas Sari Essayah
  • Perussuomalaisten eurovaaliehdokas Sampo Terho

Huom. Paneelin osallistujalista saattaa vielä täydentyä.

Ilmoittautumiset

Tilaisuuden järjestävät: Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimisto, Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry, Suomen YK-liitto sekä Ulkopoliittinen Instituutti