Tahdonvastaisten katoamisten lukumäärä kasvussa

Fact Sheet No Fact Sheet NoYK:n tahdonvastaisia katoamisia käsittelevä työryhmä on huolissaan katoamisten kasvavasta määrästä. Erityistä huolta ryhmä kantaa siitä, että katoamisia ei raportoida. Työryhmä on käsitellyt yli 50 000 katoamistapausta perustamisvuodestaan 1980 lähtien.

Elokuun lopulla vietettiin kansainvälistä kadonneiden päivää. Työryhmän hiljattain antamassa lausunnossa todetaan erityisesti naisten ja lasten kärsivän katoamisten vaikutuksista eniten.

Naiset joutuvat kantamaan usein katoamisesta seuraavat talousvaikeudet. Lisäksi, joutuessaan itse katoamisten kohteiksi naiset ja lapset kärsivät monesti sekä seksuaalisesta että muusta väkivallasta. Lapsen katoaminen tai vanhemman menettäminen katoamisen seurauksena on vakava loukkaus lapsen oikeuksille.

Ryhmän puheenjohtaja Jeremy Sarkin toteaa, että tietyillä alueilla katoamiset jäävät usein pääosin ilmoittamatta ja raportoimatta. Työryhmä toi lausunnossaan julki huolensa eri maiden hallitusten terrorisminvastaisista toimista, joilla valtiot itse saattavat syyllistyä tahdonvastaisten katoamisten toteuttamiseen. Sotilasoperaatioiden aikaiset pidätykset, mielivaltaiset pidätykset ja poikkeukselliset luovutukset voivat lisätä tahdonvastaisia katoamisia.

Työryhmä toivoo, että valtiot, jotka eivät ole vielä allekirjoittaneet ja/tai hyväksyneet YK:n tahdonvastaisia katoamisia koskevaa yleissopimusta, tekisivät sen välittömästi.

"Sopimuksen voimaantulo auttaisi hallituksia vähentämään tahdonvastaisten katoamisten lukumäärää, sekä vahvistaisi uhrien ja heidän läheisiensä toivoa sekä heidän oikeuksiensa toteutumista", ryhmä toteaa.

YK:n tahdonvastaisia katoamisia käsittelevä työryhmä on YK:n Ihmisoikeuskomission vuonna 1980 perustama ryhmä, joka koostuu viidestä itsenäisestä asiantuntijasta. Ryhmän tehtävänä on selvittää ja käsitellä tahdonvastaisiin katoamisiin liittyviä kysymyksiä. Ryhmään kuuluu tällä hetkellä asiantuntijat Etelä-Afrikasta, Ranskasta, Meksikosta, Kroatiasta sekä Libanonista.

Uutinen englanniksi:

UN experts spotlight growing tragedy of enforced disappearances

Tahdonvastaisia katoamisia käsittelevä työryhmä