Suomi ratifioi TSS-sopimuksen valinnaisen pöytäkirjan

18.7.2011. Nuori äiti lääkärikäynnillä pienen lapsensa kanssa liikkuvalla klinikalla Asulaun kylässä Itä-Timorissa. Kuva: UN Photo/Martine Perret.

Suomi on ratifioinut YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen valitusmenettelyä koskevan valinnaisen pöytäkirjan.

Tämä YK:n nk. TSS-sopimus sisältää mm. työhön ja työoloihin, terveyteen, asumiseen, ravinnonsaantiin,  koulutukseen ja kulttuuriin liittyviä oikeuksia. Valinnainen pöytäkirja koskee yksilö- ja valtiovalituksia, jotka voidaan pöytäkirjan nojalla tehdä mahdollisissa TSS-sopimuksen loukkaustapauksissa.

Ulkoministeriöstä kerrotaan, että Suomi on 31. tammikuuta tallettanut YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen valinnaista pöytäkirjaa koskevan ratifioimiskirjan YK:n pääsihteerin huostaan. Pöytäkirja tulee Suomen osalta voimaan 30. huhtikuuta.

Pöytäkirjassa tunnustetaan taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien komitean toimivalta ottaa vastaan yksilö- ja valtiovalituksia yleissopimuksen sisältämien oikeuksien väitetyistä loukkauksista. Pöytäkirja sisältää myös vakavien tai järjestelmällisten loukkausten tutkintamenettelyn.

Pöytäkirja on laadittu New Yorkissa joulukuussa 2008, ja se on tullut kansainvälisesti voimaan toukokuussa 2013.

Lue lisää TSS-sopimuksesta ja muista YK:n ihmisoikeussopimuksista YK.fi:stä