Suomi isännöi YK:n kanssa Syyria-konferenssia

Syyrialaislapsia koulussa jordanialaisella pakolaisleirillä. Kuva: UN Photo/Mark Garten

Tammikuun viimeisellä viikolla Helsinkiin kokoontuu keskeisiä humanitaarisen ja kehitystyön tekijöitä keskustelemaan Syyrian ja sen lähialueiden tilanteesta.

Suomen ja YK:n yhdessä isännöimässä konferenssissa keskitytään ennen kaikkea Syyrian humanitaarisiin tarpeisiin, alueen pakolaisten tukemisen vahvistamiseen sekä yhteisöjen toimintakyvyn takaamiseen. Jopa 13,5 miljoonaa ihmistä Syyriassa on kiireellisen humanitaarisen avun tarpeessa. Syyrialaispakolaisia on yli 4,8 miljoonaa. YK-järjestöt kaipaavat kipeästi lisärahoitusta, jotta ne voivat jatkaa työtään apua tarvitsevien parissa.

Tapaamiseen saapuu korkean tason edustajia YK-järjestöistä sekä Pohjoismaista ja Syyrian lähialueilta. Paikalla ovat muun muassa YK:n humanitaarisen avun johtaja Stephen O’Brien, YK:n pakolaisvaltuutettu Filippo Grandi sekä YK:n kehitysohjelman UNDP:n pääjohtaja Helen Clark. Suomea edustavat muun muassa pääministeri Juha Sipilä, kauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen sekä ulkoministeri Timo Soini. Lisäksi paikalle on kutsuttu kansainvälisiä rajoituslaitoksia, lahjoittajia, yksityisen sektorin sekä kansalaisyhteiskunnan edustajia.

Helsinki Conference on Supporting Syrians and the Region, 23.-24.1.2017 Lisätietoja osoitteessa Helsinki 2017.

Konferenssi on kutsuperustainen. Median edustajat voivat akkreditoitua 18.1. mennessä tässä osoitteessa.

Lisäksi 23.1. kansalaisjärjestöt järjestävät oheistilaisuuden: How to Support Bottom-Up Community Resilience in Syria.