Suomi haluaa tukea kemiallisten aseiden riisuntaa Syyriassa

Suomen ulkoministeri pitämässä puhetta yleiskokouksessa. Kuva: UN Photo/JC McIlwaine

Suomi haluaa tukea Syyrian kemiallisten asevarastojen hävittämistä.

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan mukaan Suomi myöntää tarkoitusta varten varoja kemiallisen aseen kieltosopimusjärjestön OPCW:n (Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons) rahastoon ja on halukas antamaan järjestön Syyria-hankkeeseen henkilöstöä ja asiantuntemusta. Ulkoministeriöstä kerrotaan, että Suomen tuen yksityiskohdista keskustellaan parhaillaan OPCW:n ja muiden tukea antavien maiden kanssa.

Tuomioja totesi puhuessaan kemiallisen aseen kieltosopimuksen instituutin (Verifin) 40-vuotisjuhlassa tänään Helsingissä, että kemiallisen aseen laajamittainen käyttö Damaskoksessa 21 elokuuta osoittaa, että joukkotuhoaseiden käyttö on ja voi olla todellisuutta. Ulkoministerin mukaan OPCW:n kaltaiset toimijat ovat tärkeämpiä kuin on osattu kuvitellakaan.

Tuomioja kertoi Suomen olevan ehdokas OPCW:n hallintoneuvoston jäseneksi vuonna 2014 alkavalle kaksivuotiskaudelle.

Verifin on Helsingin yliopiston kemian laitoksen yksikkö, joka perustettiin vuonna 1994 jatkamaan vuonna 1973 aloitettua kemiallisen aseen tutkimusprojektia (CW-projekti). Verifin tukee kemiallisen aseen kieltosopimuksen valvontaa kehittämällä tutkimusmenetelmiä kemiallisille taisteluaineille ja antamalla alaan liittyvää koulutusta.

Verifinin verkkosivut