Suomen nuorisodelegaatti YK:n yleiskokouksessa: Ilman tyttöjen ja naisten osallisuutta ei voi olla kestävää kehitystä

Suomi on lähettänyt kymmenen vuoden ajan YK:n yleiskokoukseen nuorisodelegaatin osana maan virallista valtuuskuntaa. Vuoden 2008 nuorisodelegaatti on Anna Ranki, 27-vuotias opiskelija ja kansainvälinen maailmanparantaja. Anna piti Suomen valtuuskunnan puheenvuoron yleiskokouksen kolmannessa komiteassa 6.10. illalla Suomen aikaan. Kolmannessa komiteassa käsitellään sosiaalisia, humanitaarisia ja kulttuurikysymyksiä.

Puheessaan Anna nosti esiin tyttöihin ja nuoriin naisiin liittyviä erityiskysymyksiä.

"On hankalaa olla nuori, ja ehkä on vielä hankalampaa olla tyttö. Tytöt ja nuoret naiset kohtaavat elämässään erilaisia haasteita sukupuolensa vuoksi", toteaa Anna puheensa alussa.

"Ilman oikeutta tehdä päätöksiä koskien omaa vartaloa tai tulevaisuutta, yhteiskunnallinen ja poliittinen osallisuus jää ontoksi. Hallitusten tulee tehdä kansainvälisen tason yhteistyötä tyttöjen ja nuorten naisten suojelemiseksi väkivallan kaikilta muodoilta", jatkaa Ranki.

Puheessaan nuorisodelegaatti otti kantaa peruskoulutuksen, seksuaali- ja lisääntymisterveyden, tasa-arvoisen työelämän sekä YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmassa 1325 "Naiset, rauha ja turvallisuus" vaadittavien kansallisten toimintaohjelmien puolesta.

"Kuten entinen YK:n apulaispääsihteeri Helvi Sipilä on sanonut, tyttöjen kouluttaminen on erityisen tärkeää, koska kouluttamaton äiti siirtää kouluttamattomuuden mallin omille lapsilleen", totesi Suomen YK-nuorisodelegaatti puheessaan.

Nuorisodelegaatin valitsevat vuosittain yhteistyössä Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ja Suomen YK-liitto. Delegaatiksi voi hakea kuka tahansa YK-asioista kiinnostunut nuori. Delegaatin osallistumisesta Suomen valtuuskuntaan sovitaan vuosittain Ulkoasiainministeriön globaaliosaston kanssa.

Lisätietoja:

YK-nuorisodelegaatti Anna Ranki (tällä hetkellä New Yorkissa) p. +1 9173717520

YK-liiton tiedottaja Inka Leisma, p. 040 547 9367
www.valtikka.fi (puhe, taustat ja painokelpoisia kuvia Annasta)