Sosiaalifoorumissa tapahtuu 25.–26.4.

Power Playn pelaajia Tunisiassa Maailman sosiaalifoorumissa. (Kuva: Anni Vihriälä / Kepa)

YK-liitto on monessa mukana Suomen sosiaalifoorumissa: viikonloppuna luvassa on Power Play -työpaja, alkuperäiskansojen lyhytelokuvia ja keskustelua ihmisoikeuksista. Suomen sosiaalifoorumi järjestetään 25.–26.4. Helsingissä.

Power Play -työpaja: tule pelaamaan valtapeliä!

25.4. kello 14.00–16.00 (osa 1) ja 16.00–18.00 (osa 2), luokka 42

Erityisesti järjestöille suunnatussa työpajassa kehitetään uutta ajattelua sosiaalisen muutoksen aikaansamiseksi.

Power play -on pelillinen työkalu, jolla työstetään ideoita, lähestymistapoja ja yhteistyömuotoja oman järjestön tavoitteiden toteuttamiseksi. Peli antaa uusia näkökulmia valtasuhteiden hahmottamiseen ja sosiaalisen muutoksen ymmärtämiseen. Suomen YK-liiton hankkeessa tuotettu Power play -työkalu lanseerattiin Maailman sosiaalifoorumissa Tunisiassa maaliskuussa 2015.

Järjestäjät: Suomen YK-liitto ja Kepa ry

Dokumentteja maaoikeuksista: Yhteisövideotyöpajan lyhytelokuvien esitys ja yhteisövideometodin esittely

25.4. kello 16.00–18.00, luokka 11

Seminaari kolttasaamelaisten ja Tansanian Loliondon maasaiden videotuotantoyhteistöstä.

Seminaarissa keskustellaan yhteisövideometodin käytöstä sekä saamelaisten ja maasaiden kanssa tehdyistä yhteistyöhankkeista horisontaalisen oppimisen ja YK-vaikuttamisen näkökulmasta. Tilaisuudessa esitetään Loliondon maasaiyhteisön kanssa videotyöpajoissa kesällä 2014 ja alkutalvesta 2015 tuotetut videot sekä saamalaisten maaoikeuksiin liittyviä videoita.

Järjestäjät: Suomen YK-liitto ja Lumimuutos osuuskunta

Ihmisten oikeuksia mistä niitä saisi?

26.4 kello 11.00–13.00, Auditorio

Tapahtumassa pohditaan, miten kansainvälisiä ihmisoikeuksia suojaavat turvaverkot voisivat edistää paikallisella, alueellisella ja maailmanlaajuisella tasolla ihmisarvoisen elämän mahdollisuuksia niin meillä kuin muuallakin. Mikä tekemistä budjettileikkauksilla on perustuslain kanssa? Miksi kestävän kehityksen maailmalla on kiire?

Mukana keskustelussa ovat niin professorit kuin kokemusasiantuntijatkin Lauri Hannikaisesta Leena Eräsaareen, Matti Mikkolaan ja Pirkko Justanderiin. Keskustelua vetää Anja-Riitta Ketokoski (HYVA ry).

Järjestäjät: Suomen YK-liitto ja HYVA ry

Kirjoita maailman parhaita uutisia

Juhlasalissa on koko sosiaalifoorumin ajan esillä Maailman parhaat uutiset -seinämä, jolle voi kirjoittaa hyviä tulevaisuuden uutisia ja lukea uutisia YK:n 70-vuotisen historian ajalta. Käy kertomassa minkä ihmisoikeuksiin liittyvän uutisen sinä haluat tulevaisuudessa kuulla!

Jotta voimme tehdä töitä paremman tulevaisuuden eteen, meidän pitää paitsi nähdä nykytilanteemme, myös kyetä unelmoimaan. Lisätietoja YK:n juhlavuoden kampanjasta.

Suomen sosiaalifoorumi Helsingissä, Arbiksella: Dagmarinkatu 3.
Vapaa pääsy.

Lisää sosiaalifoorumista.