Sonja Huttunen on Suomen YK-nuorisodelegaatti 2016

Vuoden 2016 YK-nuorisodelegaatti on Sonja Huttunen. Kuva: Allianssi

26-vuotias Sonja Huttunen on Suomen 18. YK-nuorisodelegaatti. Delegaatin tehtäviin kuuluu edustaa suomalaisia nuoria YK:n yleiskokouksessa osana Suomen valtuuskuntaa. Kotimaassa delegaatin toimenkuvana on YK-asioihin liittyvä tiedotus- ja koulutustyö. Valinnan YK-nuorisodelegaatista tekevät vuosittain Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ja Suomen YK-liitto.

- On kunnia päästä viemään suomalaisten nuorten ääntä YK:hon. Valinta delegaatiksi on myös huikea mahdollisuus päästä nostamaan nuorten ääntä entistä vahvemmin mukaan suomalaiseen ulkopolitiikkaan. Nuoret eivät saa olla kiintiöpuheenvuoro aikuisten pöydässä, vaan meidät tulee ottaa mukaan aktiivisina toimijoina, Huttunen kommentoi.

Globaalit teemat ovat tuoreelle delegaatille tuttuja, sillä Huttunen on suorittanut maisterintutkintonsa kansainvälisessä rauhantutkimuksessa Dublinin Trinity Collegessa. YK:n toimintaa Huttunen tuntee laajan järjestökokemuksensa kautta, ja hän on osallistunut muun muassa yhteensä viiteentoista malli-YK-kokoukseen Suomessa, Virossa ja Englannissa. Opintojensa ohella Huttunen on tehnyt toimittajan töitä ja työskentelee tällä hetkellä kansanedustaja Antti Kaikkosen eduskunta-avustajana.

Huttusta ehdottivat tehtävään Finnish Model United Nations, Suomen YK-nuoret, Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto, Suomen Keskustanuoret ja Keskustan opiskelijaliitto, Plan International Suomi sekä Suomen Leot.

Tänä vuonna YK-nuorisodelegaatin paikasta oli kiinnostunut ennätysmäärä nuoria. Allianssi ja YK-liitto ovat positiivisesti yllättyneitä hakijoiden kovasta tasosta ja kiittävät kaikkia paikkaa hakeneita. YK-delegaatin kausi alkaa tammikuussa 2016 ja kestää huhtikuuhun 2017.