Siisti biitsi puhdisti Töölönlahtea

Kuvassa Suomen luonnonsuojeluliiton talkoolainen ja taustalla Staran Lippo-vene.

Finlandia-talon ja muiden Töölönlahden toimijoiden järjestämissä Kulttuuri puhdistaa ympäristöä -siivoustalkoissa 12.5. löydettiin Töölönlahden rannoilta kaikkea hokkareista vauvanvaatteisiin – ja tietenkin kasapäin muovipusseja.

Talkoot järjestettiin jo neljännen kerran osana Siisti biitsi -kampanjaa, joka kannustaa kaikkia järjestämään omat talkoot ja siivoamaan Suomen rantoja roskista. YK-liiton Pallonkutistajat-kampanja oli mukana ja keräsi allekirjoituksia vetoomukseen kansainvälisen muovijätesopimuksen puolesta.

Talkoolaisia oli paikalla hieno joukko, satakunta, yli paristakymmenestä eri organisaatioista. Paikalla oli muun muassa Kaartin soittokuntalaisia, jotka myös viihdyttivät talkoolaisia musiikilla tilaisuuden lopuksi.

Helsingin kaupungin Staran Lippo-veneen kyydistä sai poimittua myös hankalammissa paikoissa olleita roskia, etenkin pinnalla kelluvia ja kasveihin juuttuneita muovipusseja.

Taiteilija 'Tikke' Kristiina Tuura loi kerätyistä roskista taidetta yhdessä talkoolaisten kanssa. Veikeät kokonaisuudet pistivät miettimään, mitä kaikkea rannoille päätyy ja mistä roskat ovat kotoisin.

Roska päivässä -liikkeen perustajan Tuula-Maria Ahosen pitämässä Miniroskis -työpajassa sai tehdä talkoohommien ohella pienen miniroskiksen. "Miniroskis ehkäisee maailman yleisempiä roskia, tupakantumppeja, kauneuden avulla", kertoo Ahonen. Kuvassa yksi uuden miniroskiksen onnellinen omistaja.