Seminaari suojeluvastuusta: jokainen ihminen on yhtä arvokas

Uutista päivitetty 15.9.

Hanasaaressa 28.8.2009 järjestetyssä Hanaforum-seminaarissa keskusteltiin suojeluvastuualoitteesta (responsibility to protect, R2P) johon maailman päättäjät sitoutuivat YK:n huippukokouksessa vuonna 2005.

Suojeluvastuun periaatteen mukaan jokaisella valtiolla on vastuu suojella kansalaisiaan kansanmurhalta, sotarikoksilta, etnisiltä puhdistuksilta ja rikoksilta ihmisyyttä vastaan, ja mikäli näin ei tapahdu, kansainvälinen yhteisö voi toimia kollektiivisesti tilanteen ratkaisemiseksi.

Avauspuheenvuorossaan YK-liiton puheenjohtaja Jutta Urpilainen totesi, että jokainen uhri on liikaa. Hän siteerasi YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonia, jonka mukaan toimintakyvyn, tahdon ja mielikuvituksen puute on todellista. "Nyt Suomessa toteutettavat kehitysrahoituksen leikkaukset osoittavat piittaamattomuutta kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia kohtaan", Urpilainen sanoi.

Tasavallan presidentti Tarja Halonen korosti, että YK on yhtä kuin sen jäsenvaltiot. Hänen mukaansa jäsenvaltiot eivät voi delegoida omaa vastuutaan muille. Ensisijainen vastuu kansalaisten suojelusta on valtioilla itsellään, mutta viime kädessä vastuu on kansainvälisellä yhteisöllä.

Ulkoministeri Alexander Stubbin mukaan Suomi tukee vahvasti suojeluvastuun laajaa käsitettä. Hänen mukaansa suojeluvastuu ei automaattisesti tarkoita sotilaallista interventiota. "Olemme ehkä liian poliittisesti korrekteja, kun avainkysymys kuitenkin on, mitä voimme tehdä kriisitilanteessa."

Kanadalainen senaattori Roméo Dallaire, joka johti YK:n rauhanturvajoukkoja Ruandassa 1990-luvulla, oli puheenvuorossaan kriittinen. Hänen mukaansa maailmaan on luotu ihmisyyden nokkimisjärjestys sen sijaan, että kaikkia ihmisiä kohdeltaisiin samanarvoisina. "All humans are human, no one is more human than another", hän totesi. Dallairen mukaan keskeinen, nyt vielä puuttuva, askel suojeluvastuun käsitteen operationalisoimisessa olisi tahto ja rohkeus interventioon.

Norjalaisen Jan Egelandin mukaan suojeluvastuussa on kyse tehokkaasta toiminnasta, joka kohdistuu aikaisimmassa mahdollisessa vaiheessa kaikkein haavoittuvimpiin ihmisryhmiin. Ruotsalainen Hans Corell puolestaan korosti YK:n turvallisuusneuvoston moraalista uudistamista. Nykyisten pysyvien jäsenten tulisi arvioida omaa toimintaansa avoimesti ja ryhtyä noudattamaan kansainvälisiä sitoumuksia.

Monet puhujat korostivat pohjoismaiden roolia suojeluvastuun edistämisessä. Pohjoismaat voisivat toimia suunnannäyttäjänä monella tavalla, esimerkiksi tarjoamalla YK:n pääsihteerille näkyvää tukea.

Katso videotallenteita seminaarin puheenvuoroista

Organizers: Ministry for Foreign Affairs, the Embassy of Canada in Helsinki, Hanasaari - the Swedish-Finnish Cultural Centre, the United Nations Associations of Finland and Sweden and the Finnish Red Cross.