Selonteko YK:n ihmisoikeusneuvostosta avaa mahdollisuuksia toiminnan parantamiseen

4.11.2010

Tulevan viisivuotisselonteon pitäisi helpottaa YK:n ihmisoikeusneuvostoa parantamaan toimintaansa, reagoimaan nopeammin ja tehokkaammin pitkään jatkuviin sekä akuutteihin ihmisoikeusloukkauksiin, 47-jäsenisen neuvoston presidentti Sihasak Phuangketkeow kertoi yleiskokoukselle.

Phuangketkeow sanoi, että viime viikolla pidetyssä selonteon ensimmäisessä kokouksessa ilmeni mahdollisuuksia kehittää jo saavutettuja tavoitteita ja tehdä parannuksia. Selonteon tarkoituksena on tehostaa neuvoston toimintaa ja varmistaa, että sen resurssit käytetään oikein. Yhteistyötä ihmisoikeusneuvoston ja YK:n yleiskokouksen välillä on parannettava, jotta ihmisoikeuskysymyksiin voitaisiin tarttua tehokkaammin. Kun selonteko ensi kesäkuussa valmistuu, sen perusteella arvioidaan ihmisoikeusneuvoston tila ja paikka YK:n organisaatiossa.

Syyskuun 2009 ja kesäkuun 2010 välisenä raportointiaikana ihmisoikeusneuvostoa eniten työllistäneet ongelmat olivat Haitin maanjäristyksen jälkeinen työ, Gazan-laivueeseen tehty hyökkäys ja Somalian ihmisoikeustilanne. Toimintakeskusteluihin osallistui sen neuvontakomitean laaja-alainen asiantuntijakomitea, mutta myös ensi käden tietoa käytettiin hyväksi, esimerkiksi suoraan ihmiskaupan uhreja itseään haastattelemalla.

Phuangketkeow kertoi yleiskokouksessa, että jaksoittainen ihmisoikeustilannearvio tehtiin 127 maassa. Tämä kattaa kaksi kolmasosaa YK:n koko jäsenmaiden ryhmästä. Neuvosto sai varmistettua, että arvioidut valtiot tukevat sen tavoitteita sataprosenttisesti.
Ihmisoikeusneuvoston työn mainittiin edenneen naisten oikeuksien alalla, erityisesti vähentyneen äitikuolleisuuden muodossa, sukupuolten tasa-arvossa sekä lasten oikeuksien parantumisessa. Muita työllistäviä projekteja olivat globaalin markkinakriisin vaikutukset ihmisoikeustilanteeseen, sananvapauden puolustaminen ja toimittajien suojeleminen aseellisissa konflikteissa sekä ihmisille vaarallisten aineiden haittavaikutukset.

Yleiskokouksen presidentti Joseph Deiss huomautti, että ihmisoikeusneuvoston vuosiraportti korostaa ihmisoikeuksien roolia yhtenä kolmesta YK:n tavoitteiden peruskivistä rauhanrakennuksen ja kehityksen rinnalla. Siksi hänen mukaansa neuvoston toiminnan arviointi on tärkeää.