Ruotsalais-italialainen diplomaatti Staffan de Mistura Syyrian rauhanneuvottelijaksi

Syyrian rauhanneuvottelijaksi nimitetty Staffan de Mistura on aiemmin toiminut muun muassa erityislähettiläänä Afganistanissa. Kuva: UN Photo/Eric Kanalstein

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on nimittänyt keskiviikkona uudeksi YK:n erityislähettilääksi ruotsalais-italialaisen pitkän linjan diplomaatin Staffan de Misturan välittämään rauhaa Syyriassa. de Mistura on Italian ja Ruotsin kaksoiskansalainen, jolla on kolmen vuosikymmenen kokemus YK-tehtävistä muun muassa Somaliassa, Lähi-idässä, Balkanilla, Irakissa ja Afganistanissa.

"Erityislähettiläs tulee jatkamaan sovittelua väkivallan ja ihmisoikeusloukkausten lopettamiseksi ja edistämään rauhanomaisen ratkaisun löytämistä Syyrian kriisille," Ban sanoi.

Staffan de Mistura korvaa edellisen rauhanvälittäjän Lakhdar Brahimin, joka erosi tehtävästään toukokuussa rauhanneuvotteluiden epäonnistuttua. Brahimia edeltänyt YK:n entinen pääsihteeri Kofi Annan erosi samaisesta tehtävästä vuonna 2012, todettuaan Syyrian rauhankehityksen ajautuneen umpikujaan.

De Mistura tulee toimimaan YK:n lähettiläänä, toisin kuten Brahimi, joka oli YK:n ja Arabiliiton yhteinen edustaja. Arabiliiton edustajaksi on nimetty Egyptin varaulkoministeri Ramzy Ezzeldin Ramzy.

de Misturan tehtävänä on jatkaa työtä Syyrian sisällissodan lopettamiseksi. YK:n mukaan vuonna 2011 alkanut Syyrian konflikti on tähän mennessä vaatinut yli 150 000 kuolonuhria. 680 000 syyrialaista on loukkaantunut, 9,3 miljoonaa on avun tarpeessa ja 6,5 miljoonaa ihmistä elää pakolaisina omassa maassaan.

Lisätietoa:

De Mistura succeeds Brahimi as U.N. Syria mediator: diplomats (Reuters)

UN chief appoints Staffan de Mistura as special envoy for Syria crisis (UN News)