Raportti: YK:n ja EU:n yhteistyö auttaa miljoonia ihmisiä

YK on julkaissut Brysselissä raportin, joka ylistää YK:n ja EU:n yhteistyötä. Raportin mukaan yhteistyö on ollut hyödyksi miljoonille ihmisille. Yhteistyötä on tehty muun muassa konfliktien ehkäisyssä, humanitaarisessa toiminnassa ja demokratian kehittämisessä. Esimerkkeinä mainitaan miinanraivaus Albaniassa ja hygienian edistäminen Ugandassa.

Raportti mainitsee yhteistyön saavutuksina muun muassa sen, että miinanraivausta on suoritettu yli 150 miljoonalla neliömetrillä maata, 100 000 lapselle on mahdollistettu paluu kouluihin ja yli 20 maassa on kehitetty menetelmiä luonnonkatastrofeihin varautumiseen.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ja EU:n komission puheenjohtaja José Manuel Barroso mainitsevat raportin alkusanoissa, että yhteistyö on luonnollinen ratkaisu: onhan molemmilla organisaatioilla samat arvot ja tavoitteet, joihin kuuluvat muun muassa rauhan rakentaminen, ihmisoikeudet ja globaaleihin haasteisiin vastaaminen.

Kahden organisaation tuominen yhteen on mahdollistanut tulokset, joihin kumpikaan ei olisi yksin päässyt, raportissa huomautetaan. EU:n poliittinen ja taloudellinen tuki YK:n uudistuksille nähdään arvokkaana.

Raportissa korostetaan, että YK:n ja EU:n on otettava kaikki irti yhteistyöstään, jotta YK:n vuonna 2000 asettamat vuosituhattavoitteet täyttyisivät vuoteen 2015 mennessä. Raportti on oleellinen osa valmistautumista syyskuussa New Yorkissa pidettävään vuosituhattavoitteita käsittelevään huippukokoukseen, johon osallistuvat maailman päättäjät.

Raportti: Improving Lives - Results of the partnership between the United Nations and the European Union in 2009 (englanniksi) 11.6.2010