Raportti: Huumeiden käyttö lisääntynyt Afganistanissa

23.6.2010

YK:n huume- ja rikollisuuskomissio UNODC on julkaissut raportin, jonka mukaan noin kahdeksan prosenttia Afganistanin väestöstä eli noin miljoona afganistanilaista on koukussa huumeisiin. Se on kaksi kertaa enemmän kuin maailman keskiarvo. Sen on mahdollistanut huumeiden helppo saatavuus, vieroitushoidon tavoittamattomuus ja kolmen vuosikymmenen sotimisen tuomat traumat.

Raportissa huomautetaan, että huumeiden avulla afganistanilaiset pyrkivät lievittämään rankan elämän tuskaa, mutta huumeet itseasiassa vain moninkertaistavat yksilön ongelmia, ja aiheuttavat samalla rikollisuutta ja mahdollistavat HI-viruksen leviämisen.

Raportin huolestuttavin havainto oli, että puolet huumeita käyttävistä afganistalaisista vanhemmista antaa lapsilleen oopiumia. Säännöllisten oopiumin käyttäjien määrä on kasvanut 53 prosenttia vuodesta 2005.

Vain kymmenen prosenttia huumeita käyttävistä afganistanilaisista saa hoitoa. Raportin mukaan 90 prosenttia heistä kokee tarvitsevansa hoitoa, mutta he eivät saa sitä. Tämä on vaarassa tuhota Afganistanin seuraavan sukupolven.

Lisää: Suomen YK-liiton Afganistan: Visio 2020 -teemasivu