Poznanin ilmastokokous: hallitukset sitoutuneita tuleviin neuvotteluihin

YK:n ilmastokokouksen (UNFCCC) järjestämä kaksiviikkoinen ilmastokonferenssi päättyi 12. joulukuuta Puolan Poznanissa positiivisissa tunnelmissa. Hallitukset pääsivät sopuun vuoden 2009 työohjelmasta ja vakuuttivat olevansa sitoutuneita edistämään tulevan vuoden aikana käytäviä ilmastoneuvotteluja.

Neuvottelujen päämääränä on luoda kunnianhimoinen ja tehokas, Kioton ilmastosopimuksen vuonna 2013 korvaava kansainvälinen sopimus ilmastonmuutoksen hidastamiseksi ja pysäyttämiseksi.

Uuden sopimustekstin ensimmäisen version on määrä valmistua YK:n ilmastokokouksen ensi vuoden heinäkuussa järjestettävään konferenssiin mennessä. Lopullinen sopimus on tarkoitus allekirjoittaa Kööpenhaminan huippukokouksessa joulukuussa 2009.

Poznanin kokouksen tuhatpäinen osallistujakaarti keskusteli muun muassa ilmastonmuutokseen liittyvistä päästövähennystavoitteista, sopeuttamistoimista, rahoituksesta, teknologiaratkaisuista ja riskien hallinnasta sekä yhä lisääntyvien luonnonkatastrofien vaatimasta toimintavalmiuden parantamisesta. Lisäksi neuvoteltiin Kioton pöytäkirjaan sisältyvän puhtaan kehityksen mekanismin parannus- ja laajennusmahdollisuuksista sekä ydinvoiman roolista osana ilmastoratkaisua.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon sanoi kokousvieraille odottavansa tavoitteellista ja kattavaa ilmastosopimusta, jonka kaikki maat voisivat ratifioida ensi vuoden joulukuussa. Banin mukaan uusi sopimus pitäisi muotoilla teollistuneiden maiden kunnianhimoisten päästövähennystavoitteiden, kehittyvien maiden sopeuttamistoimenpiteiden, köyhemmille maille suunnatun rahallisen tuen sekä lisääntyvän monenkeskisyyden ympärille.

Poznanin ilmastokokoukseen saapui yli 9 000 osallistujaa lähes 200 maasta. Edustettuina olivat niin yritykset, ympäristöjärjestöt, tutkimusorganisaatiot kuin hallituksetkin.

Seuraava YK:n ilmastokokouksen järjestämä kansainvälinen konferenssi pidetään Saksan Bonnissa 29. maaliskuuta - 8. huhtikuuta 2009.