Pieni YK-kirja - uusi globaalikasvatusmateriaali esi- ja alkuopetukseen

Varhaiskasvatukseen ja esi- ja alkuopetukseen suunnattu Pieni YK-kirja pohjautuu ajatukseen siitä, että YK:n kantava periaate yhteistyö ja sen toiminnan merkittävimmät osa-alueet turvallisuus, hyvinvointi, ihmisoikeudet, hädässä olevien auttaminen ja yhteisten sääntöjen laatiminen ovat kaikki aiheita, jotka koskettavat myös lapsia.

Julkaisu sisältää lyhyitä lukuosioita sekä kulloinkin käsiteltävänä olevaan teemaan sopivan leikkivinkin ja puuhatehtäviä. Mustavalkoiset sivut soveltuvat hyvin väritystehtäväksi pienemmille lapsille.

Tarkoituksena on, että vanhemmat, ohjaaja, opettaja tai muu aikuinen käsittelee kirjan aiheita yhdessä lasten kanssa lukien ja leikkien. Loppuun on kerätty kysymyksiä, jotka auttavat keskustelemaan käsitellyistä aiheista lasten kanssa. Tarvittaessa puuhatehtävät soveltuvat lapsille itsenäisesti tehtäviksi.

Pieni YK-kirja on laadittu yhdessä lastentarhanopettajatyöryhmän kanssa ja se on vapaasti kopioitavissa yleishyödylliseen käyttöön.

Julkaisun voi tilata tai ladata veloituksetta YK-liiton verkkosivujen Aineistot-tietokannan kautta.

[img_assist|nid=3364|title=Pieni YK-kirja|desc=|link=none|align=left|width=107|height=150]