Pallonkutistajat kokoavat kestävän arjen vinkkejä - jaa omasi ja voita YK-liiton tuotteita!

Internet on täynnä ympäristötietoa, mutta tärkeintä tietoa on se, miten juuri SINÄ teet arjestasi järkevää ja kestävää. Keräämme nyt parhaat ekovinkit yhteen, ryhdy sinäkin pallonkutistajaksi ja jaa omasi! Osallistut samalla arvontaan, jossa on jaossa kuukausittain Suomen YK-liiton Globe Hope-tuotteita ja kirjapalkintoja. Kansainvälistä muovisopimusta ajavasta #pallonkutistajat -kampanjasta löydät osoitteessa http://www.pallonkutistajat.fi !

Lisää kodin ekovinkki!

Vinkki kestävämpää arkeen!

Lisää ruokailun ekovinkki!

Vinkki
ruokailuun!

Lisää veneilyn ekovinkki!

Vinkki kestävään
veneilyyn

Lisää ekovinkki lasten kanssa!

Vinkki arkeen lapsen
kanssa!

Monilla meistä on hyviä, käytössä vakiintuneita tapoja hillitä omaa kuluttamista, huolehtia ympäristöstä tai muuten vain yksinkertaistaa arkea. Suomen YK-liitto on kerännyt näitä hyväksi koettuja arjen vinkkejä osana Pallonkutistajat-kampanjaansa tammikuusta alkaen.

Pallonkutistajat eivät ole tietenkään ainoa toimija, joka on kerännyt kestävämmän arjen vinkkejä yhden katon alle. Kattavia tietolähteitä löytyy internetistä suorastaan niin paljon, että ne jäävät usein monelta huomaamatta tai niihin on vaikea tarttua ohjeiden ollessa keskittymistä vaativia, joskus kovin pitkiäkin katsauksia. Parhaiden ideoiden löytäminen ja niiden jakaminen on usein myös niin spontaania toimintaa, että ripottelemme huomaamattamme tiedonjyvämme ympäri lukuisia keskustelufoorumeita ja internet-sivujen kommenttipalstoja. Nämä vinkit jäävät usein huomaamatta niiltä, jotka eivät osaa hakea niitä oikeista paikoista.

Joidenkin mielestä ympäristötietoa voi olla saatavilla niin paljon, ettei sitä ole helppoa omaksua tai ottaa omalla kohdallaan käyttöön. Tästä huolimatta internetistä löytyvät eko-oppaat sisältävät paljon hyödyllistä tietoa, johon kannattaa uskaltaa perehtyä - tärkeintä on muistaa, että oppaita ei tule noudattaa orjallisesti tai huonoa omatuntoa kokien, kun rutiineiden luominen on aluksi vaikeaa - ne on luotu tyydyttämään tiedonjanoamme ja arjen ekologisuuden helpottamista, ei ehdottomiksi säännöiksi.

"Järjestä kimppakyyti tai käytä julkista liikennettä oman auton sijaan. Jos kuitenkin liikut omalla autolla, kysele työpaikaltasi, haluaisiko joku lähellä asuva työkaveri kyydin." - Euroopan ympäristökeskus

Sekä EU:n että valtion tasolla toimivat viranomaiset ovat luoneet suomenkielisiä eko-oppaita. Kilpailu- ja kuluttajaviraston Eko-ostaja -opas keskittyy kulutuksen kestävyyteen ja ympäristövaikutuksiin, kun taas EU:n alaisuudessa toimiva, vuonna 1994 perustettu Euroopan ympäristökeskus (EYK) on lähestynyt asiaa yksittäisten vinkkien kautta. Ympäristöministeriön verkkosivuilta löytyy tutkimusten ja selvitysten lisäksi myös julkaisuja, joissa esitellään käytännönläheisesti kansalaisten arkeen vaikuttavia säädöksiä, esimerkiksi energiatodistusta ja haja-asutuksen jätevesiasetusta.

"Työpaikalla kahvin voi kaataa keiton jälkeen termospulloon, jolloin se pysyy lämpimänä ilman sähköä" -Lahden Eko-opas

Myös kuntatoimijat ovat tuoneet julki esimerkiksi työpaikoille tarkoitettuja eko-oppaitaan, joiden avulla toteutetaan suoranaisia ympäristöpoliittisia tavoitteita, minimoiden työstä aiheutuvaa ympäristökuormitusta. Paikkakuntakohtaisia eko-oppaita löytyy nopealla etsimisellä ainakin Lahden ja Turun kaupungeilta, ja etsivä löytää vastaavia oppaita muiltakin kunnilta. Hyviä esimerkkejä valtakunnallisemmasta, toimijaverkostojen yhteistyössä tuottamasta ohjeistuksesta löytyy vaikka kirjastoille suunnatusta kestävän kehityksen oppaasta tai Ympäristöministerin tukea saaneesta Maahanmuuttajan ympäristöoppaasta.

”Panosta materian sijaan esimerkiksi palveluihin ja kulttuurielämyksiin.” -Tamperelaisen opiskelijan ympäristöopas”

Koska Suomi on järjestöjen luvattu maa, on luontevaa, että myös ne tarjoavat hyviä tietolähteitä ekologisemmista elintavoista kiinnostuneille. Esimerkiksi monilta ylioppilaskunnilta löytyy kattavia ympäristöoppaita jäsentensä käyttöön (kts. esimerkiksi HYY, JYY, Tamy ja TYY), kun taas Marttojen tai vaikkapa Leipää ja hupia ry:n kaltaiset toimijat saattavat keskittää huomiotaan tiettyyn näkökulman, esimerkiksi ekologiseen kokkaamiseen tai miellyttävään arkeen vähällä kuluttamisella. Oppaita löytyy myös useampaan arjen osa-alueeseen erillisinä tietopaketteinaan, muun muassa matkailun, siivoamisen, veneilyn kuin ratsastuksenkin avuksi. Ja kun kieli vaihdetaan englanniksi, tietolähteitä on tietenkin aina sitäkin enemmän. Ei ihmekään, että joku voi kokea ympäristötietoisuutensa lisäämisen työlääksi puuhaksi!

”Ekologisia pesuaineita kotikäyttöön ovat muun muassa etikka, piimä ja kivennäisvesi!” - Yhteishyvän Ekologinen kodinsiivous

Suomen YK-liiton sanoma tässä asiassa on kuitenkin yksinkertainen - ota pieni askel kerrallaan ja jaa jokainen oppimasi asia eteenpäin. Kukaan ei ole tarpeeksi vahva pelastaakseen maailmaa yksin mutta meidän ei myöskään tarvitse kantaa huoltamme ympäristöstä yksin. Liity siis mukaan joukkoomme!