Pääsihteeri Ban kiittelee YK:n ja OIC:n yhteistyötä

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon otti puheeksi YK:n ja islamilaisen yhteistyöjärjestö OIC:n jatkuvan yhteistyön tärkeyden viestissään OIC:n 12. konferenssille Kairossa.

Ban painotti YK:n ja OIC:n velvollisuutta vastata arabialueiden kansalaisten tarpeisiin suurten muutosten aikana. Pääsihteeri listasi tarpeiksi muun muassa demokratian, hyvän hallintotavan, laillisuusperiaatteen, ihmisoikeuksien ja sosiaalisen ja taloudellisen kehityksen edistämisen.

Ban toivoi YK:n ja OIC:n tekevän yhteistyötä Syyrian ja Malin humanitaaristen kriisien ratkaisemiseksi, kriisien osapuolten sotilaallisen toiminnan lopettamiseksi ja poliittiisten ratkaisujen löytämiseksi. Hän kiitti myös viestissään OIC:n jäseniä työstään pitkäaikaisten ongelmien ratkaisemiseksi Afghanistanissa, sekä toimistaan Sudanissa ja Etelä-Sudanissa, joiden hallitukset ovat alkaneet lähestyä yhteisymmärrystä. Pääsihteeri mainitsi myös Somalian, jossa OIC toimi kahdeksan vuoden ajan kansalaisten tukena maan siirtyessä kohti demokratiaa.