Pääsihteeri Ban: Kestävä kehitys on maailman ykkösprioriteetti

23.11.2011

YK on polkaissut käyntiin kampanjan, jonka tarkoitus on kuulla kansalaisyhteiskunnan näkemyksiä korkean tason kestävän kehityksen RIO+20 -konferenssia varten. RIO+20-kokous pidetään Brasilian Rio de Janeirossa ensi kesäkuussa. Kokoukseen saapuu paitsi eri maiden hallitusten jäseniä, myös laaja joukko kansalaisjärjestöjenedustajia eri puolilta maailmaa.

YK:n päämajassa New Yorkissa järjestettyyn tapahtumaan sai verkon välityksellä osallistua mistä päin maailmaa tahansa. RIO+20 - The Future We Want -tapahtuman tarkoitus oli kuulla kansalaisten mielipiteitä siitä, millaisen tulevaisuuden he haluavat.

"Kestävä kehitys on ykkösprioriteetti yksinkertaisesti siksi, että se käsittää kaikki haasteet ja prioriteetit", sanoi pääsihteeri Ban Ki-moon tilaisuuden tiedotustilaisuudessa. "Tiedämme, mikä on edessämme - ruokaturvattomuus, veden ja energian niukkuus, ilmastonmuutos, kasvavat hiilidioksidipäästöt ja epäterveet valtameret - kaikki nämä ovat prioriteettihaasteita, joita meidän tulee käsitellä."

RIO+20-kampanja pyrkii rohkaisemaan ihmisiä visioimaan sitä, millä tavalla yhteiskuntia voidaan tulevaisuudessa rakentaa siten, että ne edistävät vaurautta kaikille riistämättä samanaikaisesti luontoa. Kansalaiset eri puolilta maailmaa lähettivät kampanjaa varten tähän liittyviä ajatuksiaan valokuvina, kirjeinä, kirjoitelmina ja piirroksina. Osa tuotoksista pääsee näytille Rion kokoukseen kesäkuussa.

"Rion kaltaisia mahdollisuuksia ei tule eteen usein", Ban muistuttaa. "Rio+20-konferenssi tarjoaa meille ainutlaatuisen tilaisuuden keskustella niistä haasteista, joita kohtaamme ja niistä ratkaisuista, joita voimme tavoitella."

RIO+20-konferenssiin osallistuu valtion päämiehiä ja -naisia sekä ympäristöasiantuntijoita. Kokouksen päämäärä on varmistaa uudistetut poliittiset sitoumukset kestävään kehitykseen, arvioida tähän saakka tapahtunut edistys ja käsitellä uusia, nousevia haasteita.

Lähde: UN launches global conversation ahead of sustainable development conference