Pääsihteeri Ban: Elämme historian käännekohdassa

20.12.2011

"Uskon, että elämme historian käännekohdassa. Kaikki muuttuu. Vanhat säännöt ovat murtumassa. Me emme vielä tiedä minkälainen uusi järjestys tulee olemaan. Voimme kuitenkin olla varmoja, että YK tulee olemaan muutoksen eturintamassa."

Näin YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon luonnehtii vallitsevaa maailmantilannetta yhteenvedossaan vuodesta 2011. Pääsihteerin mukaan aikaamme määrittävät ilmastonmuutokseen ja ihmisoikeuksiin liittyvät haasteet, joihin tulee hakea ratkaisuja globaalin yhteistyön kautta. Tästä syystä Yhdistyneitä kansakuntia ei pääsihteerin mukaan ole "koskaan tarvittu yhtä paljon."

Ban Ki-moon luonnehtii mennyttä vuotta ainutlaatuiseksi. Tällä hän viittaa muun muassa arabikevääseen, Etelä-Sudanin syntyyn ja Myanmarin lupaaviin poliittisiin kehityksiin. Hänen mukaansa YK reagoi "aikaisin ja voimakkaasti" arabimaiden vallankumouksiin Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Organisaatio näytteli avainasemaa Libyan vapautuksessa ja valvoi neuvotteluja Jemenin väkivaltaisuuksien lopettamiseksi.

Ensimmäisen viisivuotisen virkakautensa tämän vuoden lopussa päättävä pääsihteeri Ban tunnustaa maailman kriisipesäkkeiden jatkavan "määrätietoisuutemme koettelemista." Esimerkeiksi jatkuvista haasteista pääsihteeri nostaa Afganistanin väkivaltaisuudet, Israelin ja Palestiinan suhteet ja Afrikan sarven nälänhädän.

"Syyriassa on kuollut yli 5000 ihmistä. Tämä ei voi jatkua. Inhimillisyyden nimissä, nyt on kansainvälisen yhteisön aika toimia", Ban Ki-moon korostaa.
Pääsihteeri kuitenkin painottaa YK:n tehneen merkittäviä saavutuksia menneen vuoden aikana. Esimerkkeinä Durbanin ilmastokokous Etelä-Afrikassa, Laurent Gbogbon tuominen kansainvälisen tuomioistuimen eteen ja Muammar Gaddafin syökseminen vallasta.

"Nämä ovat merkittäviä voittoja oikeuden ja kansainvälisen lain puolesta. Viimeisen viiden vuoden aikana olemme useaan otteeseen seisoneet vastuullisuuden puolella rankaisemattomuutta vastaan. Olemme vahvistaneet lain valtaa ja kansainvälistä rikostuomioistuinta (ICC), jonka on ratifioinut jo 120 maata", pääsihteeri muistuttaa.

Ban Ki-moon julkaisee ensi kuussa toimintasuunnitelman toiselle virkakaudelleen.