Ottawan jalkaväkimiinasopimus astunut voimaan Suomessa

2.7.2012

Ottawan jalkaväkimiinat kieltävä sopimus on astunut voimaan Suomessa eilen.

Eduskunta hyväksyi Suomen liittymisen Ottawan sopimukseen 25.11.2011 ja tasavallan presidentti päätti liittymisestä 22.12.2011. Suomen liittymiskirja talletettiin YK:n pääsihteerin huostaan 9.1.2012.

Ottawan miinakieltosopimus on yksi allekirjoitetuimpia kansainvälisiä humanitaarisia ja aseidenriisuntaan liittyviä sopimuksia. Ottawan jalkaväkimiinasopimus kieltää jalkaväkimiinojen käytön, varastoinnin, tuotannon ja siirron. Lisäksi sopimuksessä määrätään jalkaväkimiinojen hävittämisestä.

Suomi oli sopimuksen 159 allekirjoittajamaa (yht. 160). Useat maailman suurimmista miinantuottajista ja -käyttäjistä eivät kuitenkaan vielä ole allekirjoittaneet sopimusta.

Suomi on laatinut suunnitelman puolustusvoimien hallussa olevien jalkaväkimiinojen hävittämiseksi. Hävittäminen toteutetaan neljän vuoden kuluessa sopimuksen voimaantulosta, kuten sopimus edellyttää. Ottawan jalkaväkimiinasopimus velvoittaa myös tuhoamaan kaikki miinoitetuilla alueilla olevat jalkaväkimiinat. Suomessa ei kuitenkaan ole miinoitettuja alueita.

Lue lisää Ottawan sopimuksesta Globaliksesta

Rauhanliiton miinakampanja