Nuorten ehdokkaiden vaalipaneeli - Suomen globaalit haasteet

15.3. klo 15.30, HAUS Kehittämiskeskus, Hollantilaisentie 11, Helsinki

Mitä Suomen tulee tehdä ilmastonmuutoksen, kehitysmaiden köyhyyden ja uusien turvallisuusuhkien torjumiseksi? Kuinka Suomi voi edistää demokratiaa ja ihmisoikeuksia maailmalla? Mitä aiheista ajattelee poliitikko, joka on kantamassa vastuuta vielä vuoden 2015 jälkeenkin? Keskustelua kommentoi ryhmä afrikkalaista poliitikkoja ja vaalivirkailijoita, jotka ovat saapuneet seuraamaan Suomen eduskuntavaaleja.

YK:n kehitysohjelma UNDP ja Puolueiden kansainväinen demokratiayhteistyö (Demo) ry järjestävät vaalipaneelin, jossa nuoret ehdokkaat väittelevät Suomen roolista maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemisessa. Keskustelussa nostetaan esille mm. YK:n vuosituhattavoitteet, ilmastonmuutos, uudet turvallisuusuhkat, demokratia ja ihmisoikeudet.

Millaisia malleja uuden polven poliittisilla johtajilla on tarjota ratkaisuksi? Kysymyksiä ja kommentteja esittävät myös ulkoministeriön vaalivieraat eteläisen Afrikan maista. Tilaisuus on osittain englanninkielinen. Paneelikeskustelun juontaa Veli-lehden päätoimittaja Antti Isokangas.

Vaalipanelistit:
JUSSI SARAMO, Vas, Vasemmistonuorten puheenjohtaja
TUOMAS NURMELA, Kok, Kokoomusnuorten puheenjohtaja
TAPIO LAAKSO, Vihr, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton puheenjohtaja
ANTONIA WULFF, Rkp (sit.), pol.stud., OBESSU:n hallituksen jäsen
TYTTI SEPPÄNEN, Kesk, VTM, kaupunginvaltuutettu
ANTTI VALPAS, Ps, Perussuomalaisten nuorten toiminnanjohtaja
HEINI RÖYSKÖ, Kd, fil.yo., Kehityspoliittisen toimikunnan jäsen
JUHA BEURLING, Sdp, VTM, Sosialidemokraattisen ympäristöliiton puheenjohtaja

Tilaisuus ei edellytä ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja: Pasi Rajala, UNDP, p. 0400 464 393.

Saapumisohjeet HAUSiin

UNDP on YK:n maailmanlaajuinen kehitysyhteistyöverkosto. Yhteistyössä kumppanien kanssa se edistää demokraattista hallintoa ja vahvistaa paikallisia valmiuksia vastata globaaleihin kehityshaasteisiin.

Puolueiden kansainväinen demokratiayhteistyö (Demo) ry
on suomalaisten eduskuntapuolueiden yhteistyöjärjestö. Se toimii demokratian edistämiseksi tukemalla suomalaisten puolueiden ja kehitysmaiden poliittisten liikkeiden välisiä yhteistyöhankkeita.