"Naisiin kohdistuva väkivalta saanut maailmanlaajuisen pandemian mittasuhteet"

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moonin mukaan naisiin kohdistuva väkivalta on saanut maailmanlaajuisen pandemian mittasuhteet. Pääsihteeri sanoo viestissään, että tällaisen syrjinnän ja rankaisemattomuuden kulttuurin on yksinkertaisesti loputtava.

Pääsihteerin UniTE-kampanjan mukaan jopa 70 prosenttia kaikista maailman naisista joutuu elämänsä aikana fyysisen ja/tai seksuaalisen väkivallan uhriksi. Naisiin kohdistuvaa väkivaltaa esiintyy erilaisissa muodoissa; se voi olla fyysistä, seksuaalista, psykologista tai taloudellista. Naiset joka puolella maailmaa kohtaavat väkivaltaa vain siitä yksinkertaisesta syystä, että ovat naisia.

Naisten asemaa käsittelevä komissio (CSW) kokoontuu reilun kahden viikon päästä New Yorkissa historian kaikkien aikojen suurimaan YK-kokoukseen, joka käsittelee naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. 18 jäsenmaan hallitukset ovat tuomassa kokoukseen aloitteensa, jonka tavoite on parantaa naisten oikeusturvaa, kehottaa muita jäsenmaita ratifoimaan aiheeseen liittyvät kansainväliset sopimukset sekä vahvistaa naisten suojelua kiristämällä väkivallasta langetettavia rangaistuksia ja ennaltaehkäisemällä väkivaltaa koulutuksen avulla. Pääsihteeri Ban kehottaa kaikkia YK.n jäsenmaita sitoutumaan näihin tavoitteisiin ja näyttämällä sitoutumisensa CSW:n kokouksessa.

Myös Suomessa noustiin naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan

Suomessa nostettiin naisiin kohdistuva väkivalta tänään näyttävästi esille, kun Helsingissä järjestettiin ensimmäistä kertaa niin sanottu One Billion Rising-tapahtuma. Kansainvälisen liikkeen nimi viittaa siihen tosiasiaan, että joka kolmas maailman nainen joutuu elämänsä aikana väkivallan ja/tai raiskauksen uhriksi. Tämä tarkoittaa miljardia naista.

Suomen YK-liitto oli mukana tapahtumassa yhdessä muiden suomalaisten kansalaisjärjestöjen kanssa. Useiden kansalais- ja ihmisoikeusjärjestön edustajat pitivät tilaisuudessa puheenvuoronsa ja jakoivat ohikulkijoille tietoa naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Tilaisuudessa oli mahdollisuus allekirjoittaa myös vetoomus, jossa vaaditaan Tänään on eri puolilla maailmaa vietetty naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista päivää. Suomessakin päivä näkyi, kun kansalais- ja ihmisoikeusjärjestöt kokoontuivat Helsingin Lasipalatsin aukiolle vaatimaan Suomen turvakotipaikkojen määrän nostamista kansainvälisten vaatimusten tasolle.

YK-liiton puheenvuoron tilaisuudessa piti liiton puheenjohtaja Sofia Vikman.

"Monissa YK:n jäsenmaissa naisiin kohdistuvaan väkivaltaan puuttumista jarruttaa syvälle juurtunut rankaisemattomuuden ja epätasa-arvon kulttuuri. Muutokset tapahtuvat hitaasti, sillä asenteet ja tavat istuvat usein tiukassa. Naisiin kohdistuvan väkivallan kitkeminen onkin nähtävä kansainvälisen yhteisön, jäsenmaiden hallitusten sekä tavallisten miesten ja naisten yhteisenä projektina, sillä vain yhdessä johdonmukaisesti toimien voimme saavuttaa päämäärän, joka on myös YK:n kansainvälinen tavoite; nollatolenssi, josta ei tingitä", Vikman sanoi puheessaan.

Mukana tapahtumassa olivat YK-liiton lisäksi Tukinainen ry, Ensi- ja turvakotien liitto, Väkivaltaobservatorio, Naisten linja, Suomen UN Women, Amnestyn Suomen osasto, Monika-Naiset, Naisjärjestöt yhteistyössä - Nytkis ry, Exit-hanke, Naisasialiitto Unioni, Väestöliitto ja Helsingin yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine sekä humanistisen tiedekunnan tiedekuntajärjestö Humanisticum. Puhujina olivat järjestöjen edustajien lisäksi mm. tasa-arvoministeri Paavo Arhinmäki, europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen, kansanedustajat Eila Tiainen ja Silvia Modig sekä professori Marjut Jyrkinen.

Katso valokuvat tapahtumasta YK-liiton Facebook-sivulta!

Lue YK-liiton puheenjohtajan Sofia Vikmanin puhe kokonaisuudessaan

YK:n pääsihteerin UNiTE-kampanjan sivut