"Naiset mukaan neuvotteluihin Talebanin kanssa"

Naisiin kohdistuvan syrjinnän poistamiseen tähtäävän yleissopimuksen valvonnasta vastaava komitea on vedonnut Afganistanin hallitukseen, jotta se varmistaisi naisedustajien pääsyn tuleviin, Taleban-liikkeen kanssa käytäviin neuvotteluihin.

CEDAW-komitea (The Committee on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women) painottaa vetoomuksessaan, että "talebanien kanssa tehtävän sopimuksen tulee sisältää selkeä tavoite naisten ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi ja suojelemiseksi Afganistanissa". 23 asiantuntijasta koostuva komitea ilmaisee myös syvän huolensa siitä, että tammikuun lopussa Lontoossa pidetyssä Afganistan-konferenssissa ei nähty lainkaan afganistanilaisia naisia. Komitea painottaa, että YK:n turvallisuusneuvosto on hyväksynyt kaksi päätöslauselmaa*, jotka korostavat naisten aktiivisen osallistumisen tärkeyttä kaikenlaisissa rauhanrakentamisprosesseissa.

"Afganistanilaisten naisten, jotka muodostavat enemmistön afgaaniväestöstä, täytyy olla täysiä ja tasavertaisia osapuolia muun muassa rauhanrakentamisprosessin päätöksenteossa, jälleenrakennuksessa ja maansa kehittämisessä", komitea muistuttaa. "Heidän äänensä, näkemyksensä ja taitonsa ovat perustavanlaatuisia ja tarpeellisia sellaisen Afganistanin aikaansaamiseksi, joka perustuu oikeusvaltioajatteluun, demokratiaan, ihmisoikeuksiin ja sukupuolten väliseen tasa-arvoon."

Komitea patistaa Afganistanin hallitusta kiinnittämään erityistä huomiota kaikkien syrjivien lakien kriittiseen tarkasteluun Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan yleissopimuksen mukaisesti. Komitea muistuttaa maan hallintoa siitä, että CEDAW-sopimus velvoittaa myös Afganistania.

CEDAW-komitea valvoo Kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan yleissopimuksen täytäntöönpanoa. Sopimuksen on ratifioinut 186 maata. Komitean jäseninä on ollut yhteensä 104 asiantuntijaa vuodesta 1982 lähtien.

(*) YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmat 1325 (2000) ja 1820 (2008). Ks. Turvallisuusneuvoston päätöslauselmat.

Lue alkuperäinen tiedote YK:n ihmisoikeusvaltuutetun sivuilta.