Miljoonat lapset yhä vailla koulutusta Afganistanissa

Yli kuusi miljoonaa lasta on palannut afganistanilaisiin luokkahuoneisiin, kun uusi lukuvuosi alkoi kuukausi sitten. Puolet maan lapsista, valtaosa tyttöjä, jää kuitenkin ilman koulutusta sodan runtelemassa maassa, kertovat YK:n järjestöt.

"Huolimatta Afganistanin edistyksestä peruskoulutukseen osallistumisessa, viimeisen kahden vuoden aikana on arvioitu, että puolet kouluikäisistä lapsista ovat yhä koulutuksen ulkopuolella", kertoo UNESCO:n maajohtaja Shigeru Aoyagi.

Koulutuksen ulkopuolelle jäävät lapset ovat paimentolaislapsia, vammaisia, katulapsia ja vankiloissa äitiensä kanssa asuvia lapsia. Valtaosa koulutuksen ulkopuolelle jäävistä lapsista on tyttöjä.

YK:n lastenrahaston UNICEF:in mukaan tilanne on yhä tämä, vaikka tyttöjen koulunkäynti on kasvanut huomattavasti viimeisen viiden vuoden aikana. Taleban-hallinnon aikana tyttöjen koulunkäynti oli kokonaan kiellettyä.

"Koulutus on yhä 1,2 miljoonan kouluikäisen tytön ulottumattomissa. Meidän on tehtävä paljon töitä, jotta saamme kouluolosuhteet tytöille sopiviksi," kertoo UNICEF:in Afganistanin maaedustaja Catherine Mbengue.

Pula opettajista, koulujen sijainti kaukana perheiden kodeista, puute koulutusmateriaaleista ja joillakin alueilla myös turvallisuus ovat syitä, miksi monet lapset eivät pääse kouluun.

Vastatakseen koulutuksen haasteisiin YK:n järjestöt ovat yhdessä Afganistanin hallituksen kanssa mukana koulujen rakentamisessa, opettajien - erityisesti naisopettajien - koulutuksessa, koulumateriaalien hankinnassa ja kertomassa perheille, yhteisöille ja uskonnollisille johtajille koulutuksen tärkeydestä.

"Yhteisöjen, perheiden ja koko yhteiskunnan osallistuminen koulutukseen on ehdoton edellytys, huomioon ottaen maan haasteet rahoituksen, inhimillisten resurssien ja koulutukseen pääsyn osalta", UNESCO:n maajohtaja Aoyagi huomauttaa. "Jos pidämme tiukasti kiinni muodollisen koulutuksen edistämisestä, mutta emme ole tietoisia sen rajoituksista, emme kykene edistämään tavoitetta koulutuksen tarjoamisesta kaikille," Aoyagi jatkaa.

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä Koulutus kaikille -viikkoa. Valtiot eri puolilla maailmaa vahvistavat sitoutuneisuutensa koulutus kaikille -tavoitteeseen, jonka yli 160 valtiota asettivat Senegalissa vuonna 2000 järjestetyssä kansainvälisessä konferenssissa.

Artikkeli englanniksi

Global Action Week on Education