Malli-YK-koulutusta opettajille eri puolilla Suomea!

Lammin lukion oppilaat osallistuivat yhteispohjoismaiseen malli-YK-kokoukseen Kööpenhaminassa lokakuussa 2015. Kuva: Christa Prusskij

Kiinnostaako kestävä kehitys ja YK:n toiminta?

Suomen YK-liiton järjestämät maksuttomat ja toiminnalliset kestävän kehityksen MiniMUN-ilmastokokouskoulutukset on suunnattu yläkoulun, lukioiden opettajille sekä oppilaskuntien jäsenille. Koulutuksen kesto on 3 tuntia, jonka lisäksi kouluissa toteutetaan 1-2 tunnin mittainen ilmastokokous.

MiniMUN (Mini Model United Nations Conference) -ilmastokokous on 1-2 oppitunnin pituinen toiminnallinen roolipeli ja kokoussimulaatio YK:n toiminnasta.

Kokoussimulaation tekeminen tukee ilmiöpohjaista oppimista kestävän kehityksen kysymyksissä sekä tukee aktiivista kansalaisuutta ja osallisuutta. Se kehittää kriittistä medianlukutaitoa, neuvottelu- ja esiintymistaitoja. Simulaatiot tukevat myös uusia opetussuunnitelmia.

Seuraavat koulutukset järjestetään:

Rauma 20.4. klo 12-15
Lappeenranta 21.4.
Tampere 26.4. klo 14-17
Helsinki 27.4. klo 14-17
Jyväskylä 4.5. klo 14-17
Espoo 9.5. klo 14-17
Järvenpää 10.5. klo 15-18

Kuhunkin koulutukseen mahtuu 30 henkeä. Ilmoittautuminen on käynnissä NYT (ilmoita osallistujien nimet, koulu ja paikkakunta). Lisätiedot ja ilmoittautumiset: christa.prusskij (at) ykliitto.fi.

Lisätietoja: http://www.ykliitto.fi/malli-yk-koulutukset

Miksi tehdä YK-kokoussimulaatioita?

1.      Menetelmä tukee uusia opetussuunnitelmia ja laaja-alaista osaamista, esimerkiksi kestävän kehityksen tuntemista. Se toimii ilmiöpohjaisen oppimisen tukena ja oppiainerajat ylittävänä menetelmänä.
2.      Simulaatiot auttavat oppilaita ymmärtämään YK:n toimintaa ja globaaleja kysymyksiä itse aktiivisen ja osallistavan tekemisen kautta.
3.      Menetelmä on yhteistoiminnallinen ja tukee aktiivista kansalaisuutta.
4.      Oppimiskokonaisuus kehittää kokous- ja neuvottelutaitoja, mielipiteen ilmaisua, tiedonhankintataitoja sekä harjaannuttaa esiintymistaitoja.
5.      Malli YK-kokouksia toteutetaan ympäri maailmaa. Monet maailman johtajista ovat toteuttaneet Malli-YK-kokouksia, kuten YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon.

malliyk-esite.jpg