Maailmanlaajuiset haasteet tarvitsevat YK:ta

"YK on astumassa aikaan, jolloin sen merkitys on entistä tärkeämpi," sanoi YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon eilen ja painotti monien maailman ongelmien olevan niin laajoja ja vaikeaselkoisia, etteivät yksittäiset valtiot voi selvittää niitä yksin.

Vierailullaan Lontoossa Ban Ki-moon toi esille YK:n tarpeellisuuden ja toivoi sen kasvavan ja ottavan uusia rooleja. Hän kuitenkin myönsi, ettei voida odottaa ainoastaan YK:n ratkaisevan kaikkia maailman ongelmia. Hän painotti YK:n olevan joka tapauksessa hyvä paikka valtioille neuvotella eri haasteista ilmastonmuutoksesta aseiden riisuntaan.

"Maailma tarvitsee lisää keskustelua, kärsivällisyyttä, voimavaroja ja uudistuksia," pääsihteeri sanoi. YK voi toimia keskustelujen ja yhteisymmärryksen näyttämönä.

Pääsihteeri kehotti puheessaan maailman hallituksia muistamaan sovitut vuosituhattavoitteet ja lisäämään voimavaroja ja keskitettyjä toimintoja niiden saavuttamiseksi. Hän toivoi poliittisilta johtajilta sitoutumista ilmastonmuutoksen hallintaan ja päästöjen vähentämiseen. "Ilmastonmuutos on suuri haaste, mutta mitä sille teemme määrittää meidät ja meidän aikakautemme, ja lopulta sen millaisen perinnön jätämme seuraaville sukupolville. On aika ajatella uudella tavalla," sanoi Ban Ki-moon.

Lontoon vierailullaan pääsihteeri Ban Ki-moon puhui vielä ihmisoikeuksien merkityksestä muistuttaen niiden olevan YK:n tekemän työn peruspilari - myös ruohonjuuritason toiminnassa. Hän otti esille lisäksi YK:n rakenteelliset uudistukset ja rauhanturvajoukkojen lukumäärän lisääntymisen. Tänään jatkuvalla vierailullaan pääsihteeri tapaa vielä Iso-Britannian pääministerin Gordon Brownin.

Artikkeli englanniksi