Maailmankansalaisen kypsyyskokeen valtakunnalliset tunnustukset oululaisille nuorille

Suomen YK-liitto jakaa vuosittain valtakunnalliset tunnustukset ansioituneille Maailmankansalaisen kypsyyskokeensuorittaneille oppilaille. Vuoden 2006 valtakunnalliset tunnustukset jaettiin YK-liiton hallituksen kokouksessa 13.12.2006 seuraaville henkilöille:

Paula Tikka
Oppilaitos: Oulun yliopisto
Aihe: Mosambik minun silmissäni
Ohjaaja: Mervi Pöysä

Pitkä kasvuprosessi maailmankansalaiseksi

Oulun yliopistossa kasvatustieteitä opiskeleva Paula Tikka aloitti Maailmankansalaisen kypsyyskoetyönsä jo lukiossa opiskellessaan. Itsekriittisyys esti kuitenkin tuolloin työn palauttamisen, ja työ jäi sivuun vuosiksi. YK-liiton Oulun yliopistolla pitämän koulutuksen jälkeen Paula kaivoi työnsä taas esiin ja päätti saada sen valmiiksi. Maailmankansalaisen kypsyyskoetyöstä muodostui syvällinen pohdinta omasta kasvuprosessista kohti kansainvälisyyttä ja maailmankansalaisuutta. Mosambik minun silmissäni -otsikoidussa työssään Paula Tikka käsitteli erityisesti Mosambikin kouluoloja. Paula on asunut Maputossa neljän vuoden ajan ja kypsyyskokeella olikin selkeä päämäärä: halu oppia tuntemaan Mosambikia paremmin ja syvemmältä. Paula käsitteli aihettaan eri näkökulmista monipuolisten lähteiden avulla. Työ ei jäänyt mekaaniseksi tiedonhankinnaksi, vaan se sisälsi syvällistä omien kokemusten, käsitysten ja arvojen pohdintaa. YK-liiton mediakasvatushankkeessa kouluvierailijana toiminen ja kypsyyskokeen tekeminen innoittivat Paulaa hakemaan työharjoitteluun YK-liittoon. Harjoittelussaan Paula keskittyi mm. Maailmankansalaisen kypsyyskokeeseen ja nykyisin opettajaksi valmistuva Paula Tikka arvioi kypsyyskoetöitä. Paula Tikka osoitti Maailmankansalaisen kypsyyskokeessa pitkäjännitteisyyttä, lahjakkuutta, innostuneisuutta ja avarakatseisuutta.

Pauliina Lukkarila ja Anna-Reeta Pakarinen
Oppilaitos: Oulun normaalikoulun perusaste 0-6
Aihe: Lapsen oikeudet
Ohjaaja: Marianna Junes-Tokola, Anja Lindh ja Mari-Helena Tedeschi

Lapsen oikeuksien asiantuntijaksi

Oulun normaalikoulun oppilaat Pauliina Lukkarila ja Anna-Reeta Pakarinen perehtyivät työssään lapsen oikeuksiin. He olivat huolissaan siitä, että maailmassa on yhä lapsia, joilla ei ole oikeuksia tai samanlaisia mahdollisuuksia vaikuttaa kuin aikuisilla. Tutkimusosuudessaan tytöt perehtyivät lapsen oikeuksiin kriittisesti eri lähdemateriaaleja käyttäen. Erityiseksi ansioksi kypsyyskoetyössä voidaan lukea todellista kypsyyttä osoittaneet omakohtaiset pohdinnat muun muassa lapsen oikeuksien toteutumisesta Suomessa. Pauliinan ja Anna-Reetan Maailmankansalaisen kypsyyskoetyön monipuolista asiatietoa elävöittivät mm. sarjakuvat ja kuvaukset niin suomalaisten kuin kehitysmaiden lasten arkipäivästä. Työssä todettiin ansiokkaasti, että vaikka lapset ja heidän elämänsä eroavat toisistaan, he kaikki ovat periaatteessa samanlaisia: kaikilla on toiveita, unelmia, pelkoja ja runsaasti tiedonnälkää. Pauliina Lukkarila ja Anna-Reeta Pakarinen ovat osoittaneet Maailmankansalaisen kypsyyskokeessa yhteistyökykyä, ahkeruutta, innostuneisuutta ja taiteellisuutta.

Maailmankansalaisen kypsyyskoe soveltuu kaikenikäisille

Maailmankansalaisen kypsyyskoe on Suomen YK-liiton kansainvälisyyskasvatuksen opetusohjelma, joka on suunnattu kaikille riippumatta iästä, asuinpaikasta tai koulutuksesta. Maailmankansalaisen kypsyyskokeen aikana tekijä tutustuu itseään kiinnostavaan kansainvälisyyteen liittyvään teemaan yksin, pareittain tai ryhmässä. Koe soveltuu suoritettavaksi osana koulujen ja oppilaitosten opetustarjontaa. Kypsyyskoe rakentuu neljästä osasta: päiväkirjasta, tutkimusosuudesta, toimintaosuudesta ja itsearvioinnista. Kypsyyskoe voi olla vapaavalintainen kurssi, projekti- tai päättötyö tai se voi korvata osia opintokokonaisuudesta. Kokeen metodi perustuu itseohjautuvan ja tutkivan oppimisen teoriaan. Osallistuminen vahvistaa yhteistoiminnallisuutta, omatoimisuutta, luovuutta, kommunikaatio-valmiuksien kehittymistä, kriittisyyttä ja asiantuntijuuteen kasvamista tutkitun aiheen alueella. Ohjaajan tuki on tärkeä vahvistettaessa itseohjautuvan ja tutkivan opiskelijan valmiuksia.

Vuodesta 1995 lähtien kypsyyskokeen on suorittanut jo yli 2000 opiskelijaa. Viime vuosina töitä on tullut Suomen lisäksi Hollannista. Vuonna 2006 kypsyyskokeen suoritti 262 oppijaa 8 eri oppilaitoksessa.

Lisätietoja ja maailmankansalaisten haastattelupyynnöt:
Kouluttaja Hanna Juntunen/Suomen YK-liitto
09-231 50505 / 041-5242143