Maailman ruokapäivä 16.10.: globaali nälkäongelma on ratkaistavissa

Maailman ruokapäivää vietettiin 16.10. eri puolilla maailmaa. Vuoden 2012 erityisteemaksi oli nostettu maatalouden osuustoiminta, jolla on merkittävä rooli köyhien maiden ruokaturvan parantamisessa.

YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO julkaisi hiljattain globaalia ruokaturvaa luotaavan vuosiraporttinsa. FAO:n uudistunut metodologinen lähestymistapa antaa aiempaa paremmin tietoa maailman nälkätilanteesta. Uudet arviot osoittavat, että nälkäongelman vähentämisessä on edistytty luultua paremmin viimeisten 20 vuoden aikana ja nälkää näkevien osuuden puolittamista koskeva vuosituhattavoite on vielä mahdollista saavuttaa vuoteen 2015 mennessä.

FAO:n tuoreimpien arvioiden mukaan maailmassa on kuitenkin edelleen noin 870 miljoonaa kroonisesta aliravitsemuksesta kärsivää ihmistä. Tämä tarkoittaa sitä, että noin joka 8. maailman ihminen ei saa riittävästi ruokaa. Ihmisoikeusnäkökulmasta yksikin nälkää näkevä on liikaa: oikeus riittävään ruokaan on ihmisoikeus, joka on kirjattu kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. Nälkäongelman ratkaiseminen vaatii merkittäviä yhteisiä ponnistuksia ja pitkäjänteistä sitoutumista kansainväliseltä yhteisöltä.

Maailman ruokapäivän kunniaksi Maailman ruokaohjelma WFP on laatinut nälkää ja sen vaikutuksia käsittelevät toiminnalliset oppimateriaalit 4.-6.-luokkalaisille ja 7.-9. luokkalaisille. WFP:n Oppitunti nälästä -kampanjan tarkoituksena on innostaa koululaiset pohtimaan oikeanlaisen ravinnon merkitystä jokapäiväisissä toimissamme koulussa ja kotona. Oppimateriaali on saatavissa suomeksi ja ruotsiksi WFP:n sivuilta.

Maailman ruokapäivän kotisivu
FAO:n The State of Food Insecurity in the World 2012 -raportti