Maailman kasvava väkiluku puhuttaa YK-päivänä

Tänään 24.10, vietetään kansainvälistä YK-päivää. Viestissään Yhdistyneiden kansakuntien 66-vuotispäivänä pääsihteeri Ban Ki-moon puhui maailman asukasluvun noususta yli seitsemän miljardin. Hänen mukaansa kasvava väestömäärä ei ole ihmiskunnalle taakka, vaan voimavara.

Väestönkasvuun liittyviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin paneudutaan tänään avattavassa "Tervetuloa, maapallon ihminen nro 7 000 000 000" -valokuvanäyttelyssä. Helsingin rautatieaseman Vestibyyliin tuodun näyttelyn on toteuttanut YK:n väestörahasto UNFPA, ja sen valokuvat on tuottanut kansainvälinen tiede- ja kulttuurilehti the National Geographic. Näyttely on ilmainen ja avoinna marraskuun kuudenteen päivään saakka.

Pääsihteeri Ban Ki-moon muistuttaa YK-päivän viestissään, että elinolot maailmassa kohentuvat jatkuvasti. Lapsikuolleisuus laskee, eliniänodote nousee ja rauha sekä demokratia leviävät ympäri planeettaa. "Kuten olemme tänä dramaattisena vuonna nähneet, ihmiset kaikkialla nousevat puolustamaan oikeuksiaan ja inhimillistä vapautta", hän kirjoittaa.

Uhkina edistykselle hän kuitenkin näkee maailmanlaajuisen talouskriisin, kasvavan työttömyyden, tasa-arvon puutteen sekä ilmastonmuutoksen.

"Ympäri maailmaa liian monet ihmiset elävät pelossa. Liian monet ihmiset uskovat, että hallitukset ja maailmanlaajuinen talous eivät pysty tukemaan heitä", Ban Ki-moon huomauttaa. Tällaisen aikana pääsihteeri näkee Yhdistyneiden kansakuntien roolin olevan erityisen tärkeä. "Globaalit ongelmat vaativat globaaleja ratkaisuja", hän tiivistää. Näiden ongelmien ratkaisu vaatii siis valtioiden läheistä yhteistyötä, ja tällaista toimintaa varten Yhdistyneet kansakunnat luotiin 66 vuotta sitten.

YK-päivää juhlitaan tänään ympäri Suomea. YK-liiton järjestämä yleisötapahtuma alkaa kello 15.00 Helsingin Rautatientorilla. Tapahtuman ohjelmaan kuuluu "Tervetuloa maapallon ihminen nro 7 000 000 000" -valokuvanäyttelyn avajaisten lisäksi muun muassa ulkoministeri Erkki Tuomiojan tervehdys sekä viittomakielistä rap-musiikkia esittävän Signmarkin esiintyminen.

Lähteet: YK-liitto, UN.org