Maailma odottaa ratkaisua ilmastonmuutokseen

Ilman ja merten lämpötilan noustessa, sairauksien levitessä ja ihmisten joutuessa kärsimään yhä rajummista sääilmiöistä maailma odottaa kärsimättömästi ratkaisua ilmastonmuutokseen.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon painottaa, että uuden ilmastosopimuksen on oltava valmiina vuoden 2009 loppuun mennessä, jotta maat ehtisivät ratifioida sen ennen Kioton sopimuksen umpeutumista. Yksi maailmanhistorian monimutkaisimmista kansainvälisistä sopimuksista on saatava aikaan seuraavan puolentoista vuoden kuluessa.

Joulukuussa 2007 Balilla alkaneet ilmastoneuvottelut jatkuivat huhtikuun alussa Bangkokissa. Vaikka lopullisen ilmastosopimuksen syntyminen onkin vielä kiven takana, YK:n ilmastosopimuksen (UNFCCC) pääsihteeri Yvo de Boerin mukaan Bangkokin neuvottelut olivat onnistunut askel kohti uuden sopimuksen syntyä: maat päättivät, mitä ilmastonmuutokseen liittyviä aiheita vuoden 2008 aikana käsitellään, miten aiheiden käsittely tapahtuu ja mitä Balin ilmastokokouksessa esille tulleita seikkoja on tutkittava tarkemmin.

Bangkokin neuvotteluissa kartoitettiin myös seuraavan suuren, Puolan Poznanissa joulukuussa 2008 järjestettävän ilmastokokouksen painopisteitä. Poznanin kokouksessa tullaan käsittelemään riskienhallintaa, vähäpäästöistä teknologiaa sekä hiilidioksidipäästöleikkauksia ja muita ilmastonmuutoksen hallitsemiseen tähtääviä pitkän aikavälin yhteistoimia.

Vaikka Bangkokin kokous oli menestyksekäs, tulevat haasteet ovat UNFCCC:n Yvo de Boerin mukaan valtaisat. Haasteista ensimmäinen on löytää keinot saada kehittyvät maat liittymään ilmastonmuutostaistelurintamaan. Toinen suuri haaste on hankkia sellaiset taloudelliset resurssit, joiden turvin kehittyvät maat voivat osallistua ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun menettämättä mahdollisuuttaan talouskasvuun ja köyhyyden vähentämiseen. De Boer muistuttaa, että tarvittavat taloudelliset resurssit saadaan käyttöön vain, jos suurimmat teollisuusmaat tekevät tuntuvia vähennyksiä hiilidioksidipäästöihinsä.

Ilmastonmuutosneuvottelujen on määrä päättyä Kööpenhaminan huippukokoukseen joulukuussa 2009.

Lähteet:

World waiting for climate change solution, says Ban Ki-moon

Bangkok climate change talks good start, but ‘huge' task lays ahead - UN official