Luomuomenoita ja hyviä uutisia kestävästä kehityksestä

YK-nuorisodelegaatti Sonja Huttunen, YK-liiton puheenjohtaja Katri Kulmuni ja toiminnanjohtaja Helena Laukko jakoivat Maailman parhaita uutisia Helsingin rautatieasemalla Kestävän kehityksen tavoitteiden 1-vuotispäivänä. Kuva: Laura Böök

Kestävän kehityksen tavoitteiden yksivuotispäivää juhlistettiin perjantaiaamuna Helsingissä, Turussa ja Tampereella kirpeässä syyssäässä.

Juhlan kunniaksi Kehys ry, Suomen YK-liitto, YK:n kehitysohjelma UNDP ja paikalliset YK-yhdistykset jalkautuivat Helsingin rautatieaseman tienoille ja Pikkuparlamentin eteen, Tampereen rautatieasemalle sekä Turun kauppatorille aamuruuhkaan jakamaan Maailman parhaita uutisia ja omenoita porvoolaiselta luomutilalta. Tapahtumassa mukana olivat myös Suomen kestävän kehityksen toimikunta ja ulkoministeriö.

Tapahtumaan houkuteltiin mukaan kansanedustajia omenakorin molemmin puolin. YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni jakoi uutisia Helsingissä ja omenat sekä uutiset maistuivat Pikkuparlamenttiin kiiruhtaville edustajille.

Agenda 2030 on YK:n jäsenmaiden yhdessä sopima suunnitelma, joka allekirjoitettiin YK:n kestävän kehityksen huippukokouksessa syyskuussa 2015. Kestävän kehityksen tavoitteiden päämääränä on äärimmäisen köyhyyden poistaminen ja kestävä kehitys, joka ottaa niin ympäristön, talouden kuin ihmisten hyvinvoinnin huomioon. Nyt järjestetty tapahtuma oli samalla osa ympäri Eurooppaa vietettävää Maailman parhaat uutiset -teemapäivää. Maailman parhaat uutiset kertovat kestävän kehityksen tavoitteista ja erityisesti siitä, että nämä tavoitteet ovat saavutettavissa. Vaikka maapallomme tilanne näyttääkin välillä huolestuttavalta, on ihmiskunta myös ottanut viime aikoina suuria edistysaskelia, joista Maailman parhaat uutiset kertovat.

Teksti: Anja Karppinen / UNDP

Lue Maailman parhaat uutiset alta (pdf)

mpu.pdf