Lukutaito esiin Mahdollisuuksien toreilla

Mahdollisuuksien tori on ilmainen koko perheen tapahtuma. Torien tavoitteena on herättää suomalaisten kiinnostus maailmanlaajuisiin kehityskysymyksiin. Vuosittain tapahtuma järjestetään noin 20 paikkakunnalla Oulusta Oolantiin. Mahdollisuuksien toreilla esittäytyy koko järjestömaailman kirjo. Järjestöt ja muut toimijat tuovat tapahtumassa esille köyhyyden ja epätasa-arvon syitä ja kertovat, mitä jokainen voi tehdä näiden poistamiseksi. Mausteena on eri maiden kulttuuria ja herkkuja.

Tänä vuonna erityisteemana on koulutus ja lukutaito. Teemaa nostetaan esiin muutamilla paikkakunnilla osana Mahdollisuuksien torien kehittämishanketta 2006 - 2008. YK-yhdistykset jakavat Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa Mahdollisuuksien toreilla sanomalehteä, joka muistuttaa lukutaidon tärkeydestä.

Maailman valtiot ovat sopineet, että vuoteen 2015 mennessä kaikkien lasten, poikien ja tyttöjen, on saatava peruskoulutus. Lasten on opittava lukemaan ja laskemaan, tuntemaan oikeutensa ja hoitamaan terveyttään.

Ilmainen koulutus ei ole itsestäänselvyys. Monissa maissa peruskoulutus on maksullista, samoin koulukirjat ja joissakin maissa koulupuvut. Köyhimmille pelkästään kirjojen hankkiminen voi olla este. Kahdeksan kymmenestä koulua käymättömästä lapsesta elää Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, mutta esimerkkejä hyvästäkin kehityksestä löytyy. Malawi, Uganda, Tansania ja Kenia ovat hyviä esimerkkejä. Näissä maissa koulumaksut poistettiin, mikä johti siihen, että koulua käyvien lasten määrä kasvoi miljoonilla.

Koulutus on tehokkaimpia keinoja vähentää köyhyyttä. Koulua käynyt on yleensä terveempi, löytää helpommin työtä ja saa parempaa palkkaa. Kun osaa lukea ja kirjoittaa, voi myös paremmin osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen elämään ja politiikkaan.

Käsi ylös kaikki, jotka osaavat lukea linkistä löytyvän lehden!

Mahdollisuuksien torit:
Turku 26.5.