"Lohigatesta tonnikalagateen?" - Keskustelua maailman merien tilasta Suomen YK-liiton ja UNDP:n dokumentti-iltapäivässä

Toimittaja Kukka Ranta ja WWF:n Itämeri-ohjelmapäällikkö Sampsa Vilhunen keskustelivat maailman merien tilasta UNDP:n viestintäassistentti Maiju Mitrusen johdolla.

YK:n kehitysohjelma UNDP ja Suomen YK-liitto juhlistivat maailman merien päivää sunnuntaina 8.6. elokuva- ja keskustelutilaisuudessa elokuvateatteri Andorran tiloissa. Tilaisuudessa Suomen ensiesityksensä saanut UNDP:n ja Discoveryn tuottama ”Inside Out – Saving Our Tuna” -dokumentti kuvasi tonnikalan liikakalastuksen aiheuttamia ongelmia Tyynellä valtamerellä. Kestävän kehityksen teema sitoi dokumentin aiheen myös Pohjoismaihin. Paneelikeskustelussa Kalavale -kirjan kirjoittaja Kukka Ranta ja WWF:n Itämeren ohjelmapäällikkö Sampsa Vilhunen pohtivat merien hyvinvointia niin globaalisti kuin paikallisestikin.

Lue Elli Keräsen raportti kokonaisuudessaan UNDP:n sivuilta.