Lapsen oikeuksien päivänä käsitellään lasten arkea eri maissa

Päiväkoti-ikäinen lapsi harjoittelee kirjoittamista, Tachilek Myanmar. Kuva: UN Photo/Kibae Park

YK:n yleiskokous suositteli vuonna 1954, että kaikki maat alkaisivat viettää kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää. Päivän vietto vaihtelee maittain, mutta virallisena merkkipäivänä pidetään marraskuun 20. päivää, koska kyseisenä päivänä vuonna 1959 YK:n yleiskokous hyväksyi lapsen oikeuksien julistuksen.

Suomen YK-liiton tuottamassa koulumateriaalissa lapsen oikeuksia käsitellään eri näkökulmista yläkoulu- ja lukioikäisille soveltuvalla tavalla. Valmiit tehtäväideat antavat opettajille hyödyllisiä työkaluja teeman käsittelemiseksi oppitunnilla.

Tehtäviä saa kuka tahansa hyödyntää ja soveltaa. YK-liitto ottaa mielellään vastaan myös palautetta tehtävien muodosta ja sisällöstä. YK-liiton vs. koulutussuunnittelija Christa Prusskij vastaa mielellään kysymyksiin ja tiedusteluihin tehtäviin liittyen: christa.prusskij (at) ykliitto.fi

Taustatietoa Kansainvälisestä lapsen oikeuksien päivästä

Materiaalia opettajille: Lapsen oikeuksien päivän tehtävät