Lähi-itään voidaan laastaroida rauha, jos katseet suunnataan tulevaisuuteen menneisyyden sijaan

Porin Suomi-Areenassa pohdittiin keskiviikkona 15.7.2009 kestävän rauhan edellytyksiä Lähi-idässä. Suomen YK-liiton ja Suomen Punaisen Ristin yhteistyössä järjestämässä tilaisuudessa keskustelivat professori Tuomo Melasuo Tampereen rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksesta (TAPRI) sekä Jordanian ja Pyhän Maan evankelis-luterilaisen kirkon piispa Munib Younan. Keskustelua ohjasi Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula. Yleisö osallistui aktiivisesti keskusteluun kysymyksin ja kommentein.

Piispa Younan painotti avauspuheenvuorossaan (uutisen liitteenä) Lähi-idän konfliktin poliittista luonnetta. Hänen mukaansa kyse ei ole uskontojen välisestä kamppailusta, vaan maakiistasta. Uskonnolliset johtajat ovat kuitenkin tärkeässä asemassa Lähi-idän eheyttämisprosessissa. Heidän tehtävänään on ennen kaikkea kannustaa kiistan osapuolia oikeudenmukaisuuteen, väkivallattomuuteen ja rauhaan. Professori Melasuo valotti omassa puheenvuorossaan muun muassa konfliktin historiallisia taustoja.

Piispa Younan puhui tunteisiin vetoavasti konfliktin vaikutuksista ruohonjuuritasolla. Hän muistutti Porin teatterin kahvioon kerääntyneitä kymmeniä kuulijoita siitä, että vaikka poliittisen ratkaisun saavuttaminen Lähi-idässä on tärkeää, se ei yksin vielä riitä. Lähi-idän kansojen on opittava elämään sovussa toistensa kanssa. Moninaisten poliittisten prosessien keskellä onkin aina pidettävä mielessä, että viime kädessä konflikti on ihmiskasvoinen: rauhaan on pyrittävä, jotta Israelin ja Palestiinan lapset voisivat tulevaisuudessa elää turvassa ja toisiaan kunnioittaen.

Keskustelijat olivat samoilla linjoilla siinä, että Lähi-idän tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että katseet suunnataan rauhanomaiseen tulevaisuuteen sen sijaan, että juututtaisiin etsimään syyllisiä menneisiin vääryyksiin. Eri uskontokuntien johtajat ovat tärkeässä asemassa sovinnon hengen luomisessa kiistaosapuolten välille. Suomi ja muut ulkopuoliset toimijat, kuten EU, voivat omalta osaltaan pyrkiä vaikuttamaan rauhan toteutumiseen poliittisin keinoin.

Keskustelutilaisuuden lisäksi Suomen YK-liitto on pitänyt sovitteluteemaa aktiivisesti esillä Porin kävelykadun esittelypisteessään. Aurinkoisen sään paikalle houkuttelemat lukuisat ihmiset ovat muun muassa päässeet vastaamaan pieneen tietovisaan YK:n rauhantoiminnasta, ja perheen pienille on tarjottu YK-ilmapalloja ja lapsen oikeuksia käsitteleviä puuhakirjoja.

Monen ohikulkijan kasvoille ovat tuoneet iloisen hymyn erityisesti YK-liiton ja Suomen Punaisen Ristin yhteistyössä painattamat sovittelulaastarit, joissa Milla Paloniemen kiroileva siili on taipunut pyytämään anteeksi äksyilyään.