Kongon rauhanturvaoperaatio antanut kapinallisille uhkavaatimuksen: 48 tuntia aikaa riisua aseet

MONUSCO-operaation joukkoja Kibumbassa, Pohjois-Kivun maakunnassa heinäkuussa 2012. Kuva: UN Photo / Sylvain Liechti

Kongon rauhanturvaoperaatio MONUSCO tiedotti eilen, että Goman kaupungissa toimivien kapinallisten tulee luopua aseistaan seuraavan 48 tunnin aikana.

Operaation alaisuudessa toimivat interventiojoukot (FIB) auttavat Kongon armeijan joukkoja luomaan Goman kaupunkiin ja sen lähiympäristöön turva-alueen, jolla M23-kapinallisten aiheuttama uhka saadaan poistettua. Operaation tiedotteen mukaan kapinallisilla on 1. elokuuta kello 14.00 lähtien 48 tuntia aikaa riisua aseensa. Tämän jälkeen alueella toimivat joukot riisutaan aseista "kaikin tarvittavin toimenpitein, operaatiolle valtuutetut voimakeinot mukaan lukien."

YK:n turvallisuusneuvosto päätti maaliskuussa poikkeuksellisesti luoda operaation alaisuuteen interventiojoukot, joiden tehtävänä on neutralisoida maan hallintoa ja siviilejä uhkaavia aseistettuja joukkoja ja luoda tilaa alueen vakauttamistoimille.

MONUSCO-joukkojen komentaja, kenraaliluutnantti Carlos Alberto dos Santos Cruz kiittää Kongon demokraattisen tasavallan armeijaa työstään lähiviikkoina mutta myös kertoo "Goman ja Saken alueiden olevan edelleen hyvin haavoittuvaisia", ja että operaation on varmistettava, että "negatiiviset tekijät eivät jatkossa vaaranna alueen siviileitä."

M23-kapinallisjärjestö on viime vuoden maaliskuusta lähtien kapinoinut Kongon armeijaa vastaan Pohjois-Kivun maakunnassa. Järjestön synnyttämät levottomuudet ovat ajaneet puoli miljoonaa siviiliä maanpakoon. YK:n arvion mukaan yli kuusi miljoonaa ihmistä tarvitsee ruoka- ja hätäapua Kivun alueella pitkään jatkuneen konfliktin jäljiltä.

Lisätietoa:

UN mission sets up security zone in eastern DR Congo, gives rebels 48 hour ultimatum (UN News)

Konfliktit: Kongon demokraattinen tasavalta (Globalis)