Kansalaisjärjestöedustaja YK:n yleiskokoukseen valittu

Kansalaisjärjestöjen edustajaksi yleiskokousdelegaatioon on valittu OAJ:n erityisasiantuntija Ritva Semi.

Kiitämme lämpimästi kaikkia hakijoita, saimme tehtävään erittäin hyviä hakemuksia. Semin valintaa tukivat ennen kaikkea hänen erinomaiset verkostonsa sekä koulutusalan kysymysten asiantuntemuksensa. Osallistujat valitaan rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreilta.

Kansalaisjärjestöjen edustaja osallistuu marraskuussa New Yorkiin ja Washingtoniin tehtävään poliittisten puolueiden edustajien matkaan, jonka yhteydessä on mahdollista osallistua myös yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn.

Voimassa olevan Suomen YK-strategian mukaisesti ulkoministeriön tavoitteena on edistää kansalaisjärjestöjen osallistumista YK-kokouksiin yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa.

Tavoitteeseen on pyritty lähettämällä vähintään yksi kansalaisjärjestöjen edustaja ja yksi nuorisoedustaja New Yorkissa järjestettävään YK:n yleiskokoukseen osana Suomen virallista valtuuskuntaa.

Järjestöedustajan valintaprosessista vastaa Suomen YK-liitto ja nuorisoedustajan valinnasta Allianssi yhteistyössä YK-liiton kanssa. Valinnat vahvistaa valtioneuvosto ulkoministeriön esityksestä. Tänä vuonna nuorisodelegaatti on Mikkel Näkkäläjärvi.