Järjestöjen vetoomus: Länsi-Saharan tilanteeseen puututtava

15.11.2010

Väkivaltaisuudet lopetettava välittömästi

Väkivaltaisuudet Länsi-Saharassa ovat kiihtyneet huolestuttavasti viime päivinä. Raporttien mukaan useita ihmisiä on kuollut ja haavoittunut länsisaharalaisten mielenosoittajien ja Marokon armeijan välisissä yhteenotoissa. Voimankäyttö mielenosoittajia kohtaan on lähteiden mukaan ollut täysin ylimitoitettua.

Tilanteesta saatava puolueetonta ja todenmukaista tietoa

Todellisesta tilanteesta kentällä on tällä hetkellä vaikea saada tietoa. Marokon poliisi muun muassa esti espanjalaisen europarlamentaarikon ja hänen mukanaan matkustaneen toimittajaryhmän pääsyn alueelle. Myöskään siviiliuhrien määrästä ei ole varmuutta.

Siviilien oikeudet turvattava

Yhteenotot ovat keskittyneet Länsi-Saharan pääkaupunkiin ja sen reunamille, jonne yli 20 000 Länsi-Saharan alkuperäiseen sahrawi-väestöön kuuluvaa mielenosoittajaa on leiriytynyt protestoidakseen heikkoja elinolosuhteitaan Marokon miehittämillä alueilla. Länsi-Saharan konfliktin vuoksi kolmasosa sahrawi-väestöstä myös asuu yhä Algerian pakolaisleireillä, jotka ovat täysin riippuvaisia ulkopuolisesta avusta.

YK-johtoisia neuvotteluja tuettava

Länsi-Saharan konfliktin osapuolet, Marokko ja Länsi-Saharan itsenäistymiseen tähtäävä Polisario-liike, keskustelivat Länsi-Saharan kysymyksestä YK:n erityisedustajan Christopher Rossin välityksellä viime viikolla New Yorkissa. Osapuolet ovat sopineet jatkavansa epävirallisia keskusteluja jälleen ensi kuussa sekä ensi vuoden alussa. Osapuolet eivät kuitenkaan nyt käydyissä keskusteluissa hyväksyneet toistensa ehdotuksia tulevien neuvottelujen pohjaksi.

Me järjestöjen edustajat edellytämme, että:

- Länsi-Saharan siviiliväestöön kohdistuvat sortotoimenpiteet lopetetaan ja siviilien, erityisesti naisten ja lasten, oikeudet turvataan
- puolueettoman humanitaarisen avun perillepääsy varmistetaan
- Suomi pyytää Marokolta selvitystä tapahtumista
- alueelle lähetetään korkean tason fact finding missio selvittämään väitettyjen ihmisoikeusloukkauksien todenperäisyys
- laittomuuksiin syyllistyneitä rangaistaan asianmukaisesti
- YK-johtoista neuvotteluprosessia tuetaan aktiivisesti kestävän rauhanomaisen ratkaisun löytämiseksi Länsi-Saharan tilanteeseen.

Helsingissä 15. marraskuuta 2010

Suomen YK-liitto