Tiedote

Ilmoita oppilaitoksesi YK-kouluksi!

YK-koulujen logo

Vuosi 2015 on YK:n juhlavuosi!

YK täyttää ensi vuonna 70 vuotta ja Suomen YK-jäsenyydestä tulee kuluneeksi 60 vuotta. On myös aika tarkastella vuonna 2000 solmittujen vuosituhattavoitteiden saavutuksia ja linjata maailmalle uudet, kestävän kehityksen tavoitteet. Juhlavuoden suojelijana toimii presidentti Tarja Halonen.

Ilmoita koulusi YK-kouluksi ja pidä YK:n ja kestävän kehityksen teemoja näkyvästi esillä koko juhlavuoden ajan!

YK-koulu tukee YK:n työtä ja on siten mukana kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Ilmoittautuminen YK-kouluksi on mahdollista 30.1.2015 saakka.

Juhlavuode​n materiaali

Juhlavuoden aikana Suomen YK-liitto tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia YK-teemojen näkyväksi tekemiseen. Liiton tuottaman materiaalin avulla YK:n toimintaa, kestävää kehitystä, ihmisoikeuksien tilaa ja monia muita ajankohtaisia kysymyksiä voidaan käsitellä osana oppitunteja tai viettää kokonaisia YK:n teemapäiviä.  Materiaali soveltuu kaikille luokka-asteille ja sitä päivitetään koko lukuvuoden ajan.

Materiaalia ja eri oppiaineisiin suunnattuja tehtäviä lisätään ja päivitetään koko lukuvuoden ajan!

YK ja kestävä kehitys oppimateriaalin teemoja ovat:

Kulttuurinen kestävä kehitys

Sosiaalinen kestävä kehitys

Ekologinen kestävä kehitys

Taloudellinen kestävä kehitys

Lisäksi aineisto sisältää kokonaisuuden YK:sta ja ihmisoikeuksista, huomioiden erityisesti naiset, lapset, vammaiset ja alkuperäiskansat.

Valtakunnallinen YK-kilpailu

Juhlavuoden merkkitapahtuma on 6.3.2015 toteutettava valtakunnallinen YK-tietokilpailu 9-luokkalaisille. Kilpailun voittajat julkistetaan 22.5.2015, maailman luonnon monimuotoisuuden päivänä.  Kilpailuteemoihin voi tutustua jo ennalta hyödyntäen YK ja maailman tila -sivuston aineistoa ja pelaamalla Pallonkutistajat -visaa.i. Ota maailma haltuun, haasta mukaan myös kaverisi! Parhaat palkitaan!

TERVETULOA MUKAAN!

YK:n juhlavuoden koulusivusto verkossa