Ilmastoraportti varoittaa ilmaston lämpötilan noususta

Maailmanpankin Turn Down the Heat: Why a 4°C Warmer World Must be Avoided -ilmastoraportti varoittaa neljää astetta lämpimämmän maailman uhkaavasta tulevaisuudenkuvasta. Lämmönnousu johtaisi vaarallisiin lämpöaaltoihin, maailman ruokaongelman pahenemiseen, ekosysteemien ja luonnon monimuotoisuuden menettämiseen ja hengenvaaralliseen merenpinnan tason nousuun.

Raportti edeltää hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n kattavaa tutkimusta tulevina vuosina 2013-2014. Sen sisältö on yhdistelmä tuoretta tieteellistä kirjallisuutta ja uutta analyysiä todennäköisistä seuraamuksista ja riskeistä, etenkin kehitysmaissa.

Raportin mukaan lämpötila voi nousta nykyisestä 0,8 asteesta yli teollisuutta edeltävältä tasolta jopa 4 asteeseen vuoteen 2100 mennessä, vaikka maailman hallitukset täyttäisivätkin nykyiset lupauksensa päästöjen vähentämiseksi. Raportin mukaan vain ripeä kansainvälinen yhteistyö voi ehkäistä ilmaston liiallista lämpenemistä.

Lataa raportti (pdf)

Ilmastotoimintapäivät Helsingissä 1.-2. joulukuuta